Verkopen op Bol.com
Overzicht
Bol.com verkoper worden
Welkom in het stappenplan waarin we jou meenemen om een succsvolle Bol.com partner te worden. We vertellen je hoe je kunt beginnen, de voor- en nadelen en waar je rekening mee kunt houden om een succesvolle Bol.com partner te worden.
Het verkopen op Bol.com heeft zowel voor- als nadelen, al wegen de voordelen voor ons zwaarder dan de nadelen. Verkopen op Bol.com is dan ook - naar onze mening - altijd een goed idee.
Voordelen verkopen via Bol.com
Bol.com is nog steeds de grootste webwinkel van Nederland. Dat is het al ruim tien jaar! Als verkoper op Bol.com geniet je dan ook van de marketingkracht van Bol. Door de campagnes die Bol voert, weten miljoenen mensen hun weg naar het platform te vinden en daar profiteer jij van. Als zelfstandige webshop kun je daar de strijd niet mee aan gaan.
Daar komt bij dat bol.com een relatief eenvoudig platform is in vergelijking met bijvoorbeeld Amazon. Omdat Amazon wereldwijd opereert en haar magazijnen door heel Europa verspreid zitten, kun je als verkoper op Amazon internationaal verkopen. Dit betekent dat Amazon enorm veel concurrentie heeft, dus daar geniet Bol.com de voorkeur. Ondanks het aantal verkopers is het nog steeds goed mogelijk om een plekje te veroveren met de verkoop van jouw producten.
Nadelen verkopen via Bol.com
Het nadeel van verkopen op Bol.com is dat je geen inzicht krijgt in klantdata en de klanten niet mag benaderen om bijvoorbeeld nieuwe aankopen in jouw winkel te doen. Ook de klantervaring is lastig te beïnvloeden. Je verkoopt via Bol.com en alle uitingen zijn via Bol.com. Een klant op je eigen manier aanspreken, is er niet bij.
Verder dien je rekening te houden met de commissie die je afdraagt (verschilt per categorie). Hier krijg je wel enorm veel (potentiële) klanten voor terug en dat is de investering waard. Je moet rekening houden met retouren en de kosten die daarbij komen en je hebt kosten als je gebruik maakt van LVB (opslag, pick & pack), maar ook die kosten zijn het dubbel en dwars waard.
Tot slot ben je niet de enige partner op Bol.com en niet iedere partner is even serieus met het verkopen bezig als jij - hoop ik. De rode draad is wat ons betreft dat je kiest voor unieke producten, kwalitatieve producten en een eigen identiteit. Dat voorkomt ook de nodige problemen met andere partners op Bol.com.
Problemen kunnen bijvoorbeeld zijn dat ander partners zich inschrijven op jouw listing (product advertentie) en doen alsof ze die ook verkopen. Door in te zetten op unieke, eigen producten, voorkom je dit probleem.
Hoe begin je met verkopen via Bol.com?
Je wilt verkopen op Bol.com maar weet niet waar je moet beginnen. Gelukkig is dat eenvoudiger dan je denkt. Onderstaand vind je een stappenplan om te starten met het verkopen van je eigen producten op Bol.com
- Leverancier- en productonderzoek
Wanneer je eigen producten gaat verkopen dan begin je met een onderzoek naar geschikte producten (check hieronder de best verkopende categorieën op Bol.com). Inventariseer wie je concurrenten zijn, wat de zoekvolumes zijn en welke prijs je kunt vragen. Wanneer je een geschikt product hebt gevonden ga je op zoek naar leveranciers. - Schrijf je in bij de KvK
Om te beginnen met verkopen op bol.com heb je in ieder geval een inschrijving nodig bij de KvK. Momenteel verlangt Bol.com dat je een jaar bent ingeschreven, voordat je mag verkopen op Bol.com. Houd daar rekening mee. - Schrijf je in als partner op Bol.com
Ben je ingeschreven als ondernemer? Schrijf je dan in als Partner op Bol.com. - Merkregistratie
Wanneer je bent ingeschreven kun je je eigen producten aanmelden en verkopen op Bol.com. Zorg dat jouw merk geregistreerd is bij het BOIP. - EAN code
Voorzie je producten van een GS1 EAN code. - Listing aanmaken
Zodra je partner van Bol.com bent, maak je een listing (productadvertentie). Zorg hierbij voor een duidelijke omschrijving, gebruik zoekwoorden uit je productonderzoek en zorg voor eigen afbeeldingen van hoge kwaliteit. - Koopblok
Zorg dat je product wordt opgenomen in het koopblok. Het koopblok wordt bepaald door de leverbelofte, de prijs en de prestatiescore. Ga hiermee aan de slag zodra je jouw product hebt gelanceerd. - Adverteren op Bol.com
Bol.com biedt het hele jaar door promoties aan waar je aan mee kunt doen, bijvoorbeeld de Bol 7-daagse of Black Friday. Door mee te doen aan deze promoties worden jouw producten uitgelicht. Daarnaast kun je zelf promoties lanceren om je product onder de aandacht te brengen.
Wat kost verkopen via Bol.com?
Verkopen op Bol.com is eigenlijk gratis. Als je net begint heb je nog geen toegang tot LVB (dat is momenteel vanaf 3.000 bestellingen per jaar) en dus betaal je geen opslagkosten. Je betaalt - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amazon - ook geen maandelijkse vaste kosten.
Wat is LVB - Levering via Bol?
Levering via Bol is een service waarmee Bol.com jouw orderafhandeling overneemt. Als je gebruik mag maken van LVB (dat mag niet iedere partner en kan pas vanaf 3.000 bestellingen per jaar) dan kun je een deel van je producten bij Bol.com opslaan.
Je krijgt een voorraadplafond en binnen dat plafond kun je kiezen welke producten je in het magazijn van Bol.com opslaat. Bol.com zorgt ervoor dat de klant jouw producten toegestuurd krijgt.
Het voordeel van LVB is dat de klant gebruik kan maken van de Bol.com select voorwaarden en tot 23.59 kan bestellen en de producten de volgende dag in huis heeft. Jij als Bol.com partner hebt het voordeel dat je niet zelf je pakketjes hoeft te verzenden. Daar komt bij dat LVB bijdraagt aan de conversie. Doordat klanten Select voordelen hebben én het pakket snel ontvangen, stijgt je conversie.
Bol.com handelt ook vragen rondom de levering af en probeert vragen over de producten te beantwoorden. Dit scheelt jou veel tijd.
Hoe werkt dropshipping?
Hoe moet je dropshippen op Bol.com?
We horen dat veel mensen willen dropshippen op Bol. Begrijpelijk, hebt niet het risico van het inkopen van voorraad en maakt pas (inkoop)kosten als er verkocht is.
Toch kunnen we je niet anders dan adviseren om niet te dropshippen als je via Bol.com gaat verkopen. Simpelweg vanwege het feit dat het niet mag. Bol.com heeft in haar richtlijnen duidelijk staan dat dropshippen niet wordt geaccepteerd en als partner loop je daarmee een (groot) risico op het blokkeren van je account.
Wat bijvoorbeeld niet mag
Dropshippen: denk hierbij aan het niet uit eigen voorraad leveren of leveren via en/of in de verpakking van een ander platform of winkel.
Lees de overtredingen goed door. Je loopt namelijk het risico dat ze je Bol.com partner account sluiten als je je niet aan de regels houdt. Heb je meerdere accounts? Dan loop je het risico dat ze meerdere accounts sluiten.
Bij Bol.com betaal je pas als je iets verkoopt (commissie) en dat is afhankelijk van de producten en productcategorie waarin je verkoopt. Ga uit van 15% plus 45-65 cent per verkoop. Dit kan lager- of hoger uitvallen. Bekijk de commissie pagina van Bol.com voor een actueel overzicht.
Verder kun je kosten maken voor het adverteren. Op Bol.com kun je advertenties aanmaken voor jouw producten, zodat die bovenaan een categorie-pagina zichtbaar zijn of als relevante producten op een andere productpagina. Je kunt hier een budget per dag voor instellen, omdat kosten onder controle te houden.
Wat verkoopt Bol.com het meest?
Het is erg lastig om te achterhalen welk product het best verkoopt op Bol.com, maar we kunnen wel inzicht krijgen in welke categorieën het beste presteren. Aan de hand van de categorie kun je vervolgens onderzoeken welke producten dicht bij je staan, om zo tot een productkeuze te komen.
Houd er rekening mee dat goed presterende categorieën ook concurrerend zijn. Het zal dus lastig zijn om binnen een goed scorende categorie een plekje te veroveren. Ons advies is om niet meteen voor de best scorende categorie te kiezen maar een geschikte niche te vinden.
Best verkopende categorieën op Bol.com
- Persoonlijke verzorging, cosmetica, geuren en geurstokjes
- Kaarsen, geurkaarsen
- Voedingssupplementen
- Elektrische gereedschappen (o.a. blender, sotzuiger, etc)
- Handbediende gereedschappen
- Elektrische apparaten (o.a. smartphone, smartwatch, etc)
- Massageapparaten (o.a. massagekussen, maar ook vibrators, etc)
- Verlichting, verwarming en koeling
- Sieraden
- Kantoorbenodigdheden
- Tassen & producten van leer
- Meubelen (zowel binnen als buiten)
- Gerei & vaatwerk (huishouding en keuken)
- Touwen, netten en zeilen
- Textiel (badlakens, dekbedovertrekken, etc)
- (Sport)kleding
- Kant en borduurwerk (ook haarspelden en pruiken)
- Speelgoed, sportartikelen, sportuitrustingen (geen sportkleding)
- Algemene verkoopdiensten
Waar kun je producten inkopen voor Bol.com?
Als je wilt verkopen op Bol.com heb je natuurlijk producten nodig. Misschien verkoop je momenteel al producten en heb je al een leverancier, dan is het niet zo lastig. Als je nog geen producten hebt, kan het moeilijk zijn om een goede leverancier te vinden.
We nemen je daarom graag mee naar een aantal platformen waar je producten kunt inkopen en geven je tips om jouw eerste producten in te kopen.
Een van de meest bekende platformen om producten in te kopen is Alibaba. Alibaba beschikt over een groot aanbod van verschillende producten en productcategorieën. In Europa zou je kunnen kijken naar Zentrada.
Heb je specifieke producten in gedachten om te kopen en verkopen? Zoek dan specifiek naar die niche en zakelijke inkoopplatformen of beurzen. Bezoek ze, ga in gesprek met leveranciers en voel aan of er een basis is voor een langdurige samenwerking.
Heb je een leverancier gevonden? Kijk dan kritisch naar een aantal zaken:
- Is het een fabrikant of een handelaar?
- Hoe lang bestaat het bedrijf al?
- Verkopen ze in één niche of in meerdere niches?
Producten inkopen
Idealiter koop je bij een fabrikant. Dan zijn de kosten lager dan bij een handelaar, die zelf bij een fabrikant inkoopt. De korte lijnen zorgen ook dat je eventueel aanpassingen aan een product kunt doen.
Vraag daarnaast bij meerdere fabrikanten samples aan. Dan krijg je een beeld bij hoe de communicatie verloopt en hoe snel zaken worden opgepakt. Bevalt de sample? Vraag dan om een rapport van dat product, bewaar het en vergelijk het met het uiteindelijke product dat je bestelt. Zo voorkom je kwaliteitsverschil.
Informeer vervolgens bij fabrikanten naar de doorlooptijd van een bestelling - hoe snel kan men producten maken - en om de minimale bestelhoeveelheid (MOQ). Vraag ook naar de tijd die het doorgaans kost om producten te verzenden naar jouw opslag. Zo heb je inzicht in de totale tijd voor het plaatsen van een bestelling tot aan het moment waarop je de producten daadwerkelijk hebt en kunt verkopen / verzenden. Dit heeft invloed op je voorraad en de voorraad die je moet aanhouden.
Houd tot slot rekening met het formaat van producten. Kleinere producten zijn goedkoper in opslag en verzending, hiermee kies je dus voor een optimaal rendement per omvang.
Waarom niet verkopen op Bol.com?
Nu we de basis hebben doorgenomen is misschien de laatste vraag die je hebt; waarom zou ik niet verkopen op Bol.com? Daar is geen reden voor :)
Verkopen op Bol.com zorgt voor omzet, afnemers en als je gebruik maakt van onze slimme diensten, krijg je ook nog eens inzicht in jouw klanten. Op die manier kun je van jouw Bol.com klant, ook jouw eigen klant maken.
Verkopen op Bol.com is risicoloos en biedt eigenlijk alleen maar kansen. Natuurlijk heb je te maken met klanten die zijn opgevoed door Bol.com en producten uitproberen en retour sturen, dat is een drempel die je over moet. Daarna liggen er hele mooie en grote kansen voor je klaar om jouw bedrijf vooruit te helpen.
Begrippenlijst
LVB - Levering via Bol.com
VVB - Verzenden via Bol.com
FBR - Fulfillment by Retailer
FBB - Fulfillment by Bol
EAN - De barcode (streepjescode) die wordt gebruikt op je product als identificatie
FFC - Fulfillment center
BOIP - Platform om je merk te registreren
Listing - Je productadvertentie op Bol.com
Fulfillment - Fulfillment is feitelijk de order afhandeling. In een fulfillment center worden
je orders afgehandeld.