profile image

Jeanine Tuinstra

Marketing

06 januari 2022 02:06

Hoe kom ik hoger in Google?

De complete gids om je ranking te verbeteren

In 2021 is het aantal geregistreerde webshops in Nederland met 35% gestegen. In tien jaar tijd is het aantal webwinkels zelfs vertienvoudigd. Dit betekent letterlijk werk aan de winkel voor jou als online shop-eigenaar, als je online zichtbaar wil zijn en blijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft voor Google?

Met de huidige concurrentie is het belangrijk om gezien te worden als een relevante bron van informatie. Jij bent immers de expert in jouw vakgebied. Toch wordt het vrij lastig als niemand deze expertise online kan terugvinden. Nog lastiger is het om business te genereren wanneer niemand je website bezoekt.

Hier komt het belang van keywords om de hoek kijken, want de keuze van je keywords kan je SEO strategie maken of breken. Hoewel het niet altijd makkelijk is om de juiste keywords te vinden om traffic naar je website te sturen, het werpt uiteindelijk altijd zijn vruchten af.
 

Zoekwoorden analyse

Wil je achterhalen welke keywords je gebruikt om te scoren in Google? Verplaats jezelf dan in de klant. Visualiseer jezelf, zoekende naar jouw product of dienst. Wat zoek je? Hoe zoek je? Wie zoek je? Ben je gericht aan het zoeken naar de dienst of het product? Of heb je misschien een probleem waar je een oplossing voor wil?

Om je doelgroep te bereiken zul je jezelf moeten verplaatsen in je doelgroep of hulp inschakelen en je omgeving aan de tand voelen. Wat is de insteek van hun zoekopdracht? Tegen welke problemen lopen ze aan? W aar hebben ze behoefte aan? Het levert ongetwijfeld verrassende inzichten op. Wanneer je kunt achterhalen welk probleem of welke behoefte je doelgroep heeft, dan hoef je alleen nog maar het antwoord op een presenteerblaadje aan te bieden. Er zijn een aantal tools die je kunt inzetten om te beoordelen welke keywords interessant zijn.

 

“Maar welke keywords moet ik dan precies gebruiken voor mijn webshop?”

Keyword tool

SERP staat voor  Search Engine Results Page (de resultatenpagina van een zoekmachine). SERP Analyse tools vertellen je de top-ranking pagina’s voor een keyword. Wanneer je een SERP analyse uitvoert voor een keyword let je in ieder geval op de zoekintentie en de relevantie van je zoekwoord en bekijk je de concurrentie op basis van dat zoekwoord. 

Voorbeeld: wanneer iemand zoekt op ‘chocolade verwarmen’ is de intentie van deze persoon waarschijnlijk niet het kopen van een reep chocolade. Artikelen die hoog scoren zijn artikelen die je vertellen hoe je chocolade het beste kunt verwarmen. 

Zoekwoorden bepalen

Oké, je hebt je verplaatst in je ideale klant en een aantal zoekwoorden opgeschreven. Vervolgens heb je deze zoekwoorden geanalyseerd in Google. What’s next? 

Je hebt inmiddels een goed beeld van interessante zoekwoorden, maar welke zoekwoorden ga je gebruiken? Gebruik Google’s Keyword Planner of de Keyword Explorer van Ahrefs voor het zoekvolume op de zoekwoorden. Niet alleen krijg je inzicht in het aantal zoekopdrachten voor deze zoektermen, ook interessante alternatieven worden getoond. 

Het ideale zoekwoord heeft een hoog zoekvolume en wordt door weinig concurrenten gebruikt. Is de concurrentie hoog op jouw zoekwoord? Dan is de kans kleiner dat je (snel) gaat scoren met dit zoekwoord. Het loont om te onderzoeken of er interessante variaties op jouw zoekwoord zijn.

Vergeet ook niet de zoekintentie van de bezoeker, die je hebt achterhaald in je analyse. Zoekopdrachten variëren van heel breed tot heel specifiek. Sommige zoekopdrachten bevinden zich mogelijk al op het punt waarop ze klaar zijn om een ​​product te kopen of gebruik te maken van een dienst. 

Concurrentieanalyse

Om je SEO strategie uit te stippelen en je positie in Google te boosten loont het om je concurrenten te analyseren. Welke concurrenten scoren op jouw zoekwoord? Hoe zien hun URL’s en hun title tags eruit? Hoe hebben ze het zoekwoord verwerken in de content op hun website? Aan de hand van je analyse bepaal je of je de strijd aangaat met hetzelfde zoekwoord of op zoek gaat naar interessante alternatieve keywords waar je mee kunt scoren.

Zoekwoorden optimaliseren

De tijd dat je makkelijk kon scoren door je content vol te gooien met het zoekwoord waarop je gevonden wil worden, is gelukkig voorbij. Tegenwoordig word je er zelfs voor gestraft. Helaas deelt Google geen magisch cijfer voor de ideale dichtheid van het verwerkte zoekwoord in de tekst, maar 5% is een mooie richtlijn. Daarnaast verwerk je het zoekwoord in ieder geval in de volgende elementen:

  • Koppen en subkoppen
  • Afbeelding titels
  • Hoofdtekst
  • Meta titels en meta tags
  • Titletags

De hoofdtekst bevat minimaal 300 woorden, kortere teksten vindt Google niet relevant genoeg. Maak daarnaast gebruik van synoniemen en van longtail zoekwoorden.

SEO Tips

Productcategorieën optimaliseren

Deze pagina’s worden vaak overgeslagen wanneer het op SEO aankomt. Zonde, want hier liggen juist zoveel kansen. Mijn eerste tip voor jou: denk mobiel! Volgens een benchmark rapport van Google werd in 2020 61% van de website bezocht op een smartphone. Toch gaan we nog te vaak uit van de desktop versie wanneer we met optimalisaties aan de slag gaan. Mijn collega en doorgewinterde marketinggoeroe geeft de volgende tips:

  • Optimaliseer de URL (dus /category/ mag eruit)
  • Voeg href lang tags toe bij wanneer je een meertalige webshop hebt
  • Een goed werkend filter is onmisbaar in een shop
  • Verwerk tekst onder de producten of houd het kort
  • Check of de categoriepagina’s wel geïndexeerd worden
  • Vergeet niet je propositie in beeld te brengen op de categorie- en productpagina’s


Producten optimaliseren

In je WooCommerce shop stelen jouw producten natuurlijk de show! Waar een schoonmaakbedrijf verkeer op hun website binnenhaalt met aantrekkelijke landingspagina’s, heb jij nog een troef in handen: de productpagina’s.
 

Tip: Houd in gedachte dat iedere productpagina een zoekwoord bevat waar het zich op richt. Op die manier vertel je Google dat je meerdere producten hebt. Verkoop je alleen dames overhemden? Dan geef je elk product een ander zoekwoord mee. SOXS.co bijvoorbeeld speelt hier naadloos op in door hun sokken te voorzien van een lekkere naam en daarbij de specificaties van de sok.
Wees beschrijvend bij het maken van een producttitel en verwerk hierin de kleur, het materiaal en het merk of de naam van het product. Laat deze beschrijving terugkomen op de pagina en gebruik variaties op de zoekwoorden.

Geïnspireerd? Dan heb ik goed nieuws, want we zijn er nog niet. Naast een pakkende en geoptimaliseerde producttitel zijn er nog meer optimalisaties die je kunt doorvoeren om de ranking van je shop te verbeteren. Bij de productomschrijving kunnen we onze creativiteit kwijt. Verplaats je weer in je klant, welke informatie hebben zij nodig? Welke vragen zullen ze hebben? Vergeet ook niet om de technische details in een oogopslag duidelijk te maken. Zorg dat eventuele vragen worden beantwoord op de productpagina en wees hier zo duidelijk en specifiek mogelijk.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen verkopen je product, maar dragen ook bij aan de SEO van je webshop. Geef daarom alle afbeeldingen het keyword mee in zowel de afbeeldingsnaam als de alt-tekst. Alt-teksten mogen beschrijvend zijn, deze worden gebruikt door visueel gehandicapten en dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.

Verkoop je waterflessen? Noem de afbeelding 1L-waterfles-blauw.jpg in plaats van een generieke naam als image7856.jpg.

Landingspagina en FAQ

Je hebt de categoriepaginas geoptimaliseerd en je productpaginas zijn om door een ringetje te halen. Dit kun je slim combineren met de optimalisatie van je pagina’s en je berichten om nog meer traffic naar je webshop te genereren.

Voor webshops kunnen blogberichten nog steeds een grote rol spelen bij het genereren van verkeer naar je site. Ieder product brengt vragen met zich mee, variërend van productgerichte vragen (wanneer heb ik zooltjes nodig in mijn schoenen?) tot problemen die opgelost kunnen worden met jouw product (wat kan ik doen tegen een droge huid?). Je bent een relevante bron van informatie en service, dus richt je op het creëren van content die de vragen van (potentiële) klanten beantwoordt.

Leg vervolgens de link naar de oplossing voor hun probleem, namelijk jouw product. Vind je het lastig om content te produceren? Praat met je klanten. Welke vragen stellen ze en welke conversaties worden er gevoerd op social media?

SEO Stappenplan

Tijd om aan de slag te gaan met de optimalisatie van je webshop. Hieronder heb ik alle info samengevat in een stappenplan.

  1. Verplaats jezelf in de klant voor een inventarisatie van interessante zoekwoorden;
  2. Achterhaal de zoekintentie van de zoekwoorden m.b.v. een SERP analyse;
  3. Beoordeel welke zoekwoorden interessant zijn om te gebruiken;
  4. Voer een concurrentieanalyse uit om je strategie te bepalen;
  5. Verwerk de gekozen zoekwoorden in je website;
  6. Optimaliseer de productcategorieën pagina’s van je webshop;
  7. Optimaliseer je producten en afbeeldingen;
  8. Verzamel input van je klanten en verwerk dit in je FAQ en op je landingspagina’s.


Vergeet niet, wanneer je het juiste zoekwoord hebt gevonden betekent dit niet dat bezoekers automatisch op je website terecht komen. Optimalisatie is een doorlopend proces waar je ook zeker niet direct het resultaat van ziet. Raak hierdoor vooral niet ontmoedigd en blijf testen, meten en bijsturen.