profile image

Rick de Jong

Strategie

25 januari 2017 09:40

Yoast SEO voor WordPress

SEO voor WordPress

Iedere WordPress gebruiker - die zich bezig houdt met SEO - kent ongetwijfeld de alom bekende Yoast SEO plugin. Onlangs kregen we de mogelijkheid om de nieuwste Premium versie van de Yoast SEO plugin te testen. De Premium versie biedt verschillende extra functies, maar wanneer wordt het voor jou interessant om deze plugin te gaan gebruiken?

Installeren plugin

Laten we beginnen bij het begin. Het installeren van de plugin. Dit gaat vrij eenvoudig. Je kunt de normale Yoast SEO plugin deactiveren om vervolgens de premium variant te activeren. Hierna neemt de Premium versie direct alle gegevens over van de “gratis” versie. Handig, want je wilt natuurlijk niet al je meta omschrijvingen opnieuw invullen. So far, so good.

De Redirect manager

Een van de features van de Premium variant van Yoast is de Redirect manager. Werk je regelmatig aan je website? Dan zul je ongetwijfeld eens een bericht verwijderen of aanpassen. Wanneer je je hier niet bewust van bent kan dit grote gevolgen hebben voor je zoekresultaten.

Stel je voor: Je hebt in het verleden een waardevolle blog geschreven. Deze blog heeft veel verkeer opgeleverd en er zijn verschillende autoritaire blogs die een linkje naar je bericht hebben geplaatst.

Wanneer je een jaar later besluit - om wat voor reden dan ook - de blogpost te verwijderen, dan zal al het verkeer op een 404 pagina uitkomen. Daarnaast verliest je website autoriteit omdat je pagina niet wordt doorverwezen. Iets wat je absoluut niet wilt.

Om dit te voorkomen heeft de Premium functie van de Yoast SEO Plugin een redmiddel ingebouwd. Wanneer je een post verwijdert of verandert zal de plugin automatisch de URL redirecten. Zonder dat je hier dus enige moeite voor hoeft te doen, voorkomt de plugin nadelige gevolgen t.b.v. 404 pagina’s.

\

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je zelf redirects wilt beheren. Stel je wilt URL’s van je vorige site (geen WordPress) omzetten naar je nieuwe site. Ook dan in is de Redirect Manager een handige tool.

Vanuit de “redirects” optie in de plugin kun je je eigen redirect beheren. Een handige toevoeging in onze ogen, want dit zorgt ervoor dat je geen extra redirect plugin meer nodig hebt.

Standaard gebruikt de plugin een PHP methode om redirects op te zetten, maar je kunt er eveneens voor kiezen om dit via htaccess af te handelen. Hiervoor dient je .htaccess bestand wel schrijfbaar te zijn.

Meerdere focus zoekwoorden

Maak je al gebruik van de Yoast SEO plugin? Dan heb je de “Focus Keyword” functie vast al eens gebruikt. Het Focus Keyword is het zoekwoord van de pagina of het bericht waarmee je wilt scoren in Google.

Na het invoeren van het Focus Keyword, geeft de plugin je een aantal suggesties om de pagina te optimaliseren.

In de normale versie kun je gebruik maken van één zoekwoord, maar het kan natuurlijk voorkomen dat je met een bericht wilt scoren op meerdere termen of synoniemen van je zoekwoord. De Premium plugin maakt het mogelijk om tot 5 focus keywords toe te voegen. Schrijf je vaak uitgebreide blogs? Dan is deze functie absoluut een goede toevoeging.

Intern linken

Bij het optimaliseren van je website is het raadzaam om je website te zien als een spinnenweb. Berichten en pagina’s moeten duidelijk aan- en naar elkaar gelinkt worden. Dit doe je met de juiste ankerteksten. Op deze manier zullen zoekmachines je website beter begrijpen.

Wij - en ook Yoast SEO - weten dat het linken van al je pagina’s en berichten een tijdrovende klus is. De kans is dan ook groot dat je regelmatig vergeet om interne links toe te voegen. Zonde. Het is namelijk een belangrijk element voor de optimalisatie van jouw website op SEO gebied.

Dit is dan ook precies waarom de interne link functie in de Yoast SEO (Premium) Plugin van ongekende waarde is.

Natuurlijk zijn er verschillende plugins op de markt waar je zelf zoekwoorden kunt opgeven die intern aan elkaar gelinkt moeten worden, maar de Yoast SEO Plugin geeft automatisch interne link suggesties. De link tool gebruikt de data van de Insights functie voor de link suggesties. Uniek & ideaal! Je leest iets verderop in de blog trouwens meer over de Insights functie.

De interne link functie is de meest spectaculaire optie in te plugin.

Let op! op het moment van schrijven is deze functie alleen beschikbaar voor Engelse en Duitse WordPress websites. Bovendien wordt deze optie pas interessant wanneer je veel content op je website hebt. We hebben de plugin getest bij verschillende websites, maar wanneer je website weinig content heeft, geeft de plugin niet direct de interne links aan waar je zelf op gehoopt had. Wanneer de content op je website wel dusdanig uitgebreid is, is de interne link functie een waardevolle toevoeging.

Insights

Zoals je waarschijnlijk weet, controleert de Yoast SEO plugin op de leesbaarheid en SEO vriendelijkheid van je toegevoegde teksten. De nieuwe insights functie geeft je 5 prominente woorden - of woordcombinaties - die vaak in je tekst voorkomen.

Prominente woorden geven een indicatie over waar je tekst over gaat. Als deze teveel verschillen van je onderwerp kan het verstandig zijn om deze aan te passen naar relevantere woorden. In de praktijk werkt deze tool erg fijn omdat je in 1 oogopslag zichtbaar hebt welke woorden het meest gebruikt worden in je tekst. Hierdoor kun je snel inspelen op een optimale balans tussen inhoud, content en vindbaarheid.

Social previews

Als je je artikelen (vaak) doorplaatst op Facebook, komt het je vast bekend voor; Facebook geeft de verkeerde afbeeldingen weer als je plaatst op je Facebook pagina.

Met de Social Preview functie kun je van te voren bepalen welke informatie je aan Facebook en Twitter meestuurt. Je kunt je eigen afbeelding, titel en omschrijving meegeven.

 

Standaard zal de plugin de “uitgelichte afbeelding” meesturen. Heb je deze niet ingesteld, dan wordt er automatisch een afbeelding uit de blog gekozen. Daarnaast heb je dus ook de mogelijkheid om een eigen afbeelding te plaatsen, per social media kanaal.

\

Heb je vervolgens wel een Facebook afbeelding geplaatst, maar niet een voor Twitter? Dan zal Twitter standaard de afbeelding gebruiken die je voor Facebook hebt ingesteld.

Naast dat de functie erg handig is levert het je ook een behoorlijke tijdwinst op. Publiceer je veel van je WordPress blogs op Facebook? Dan is deze functie nagenoeg onmisbaar.

Kortom

Ben jij dagelijks bezig met bloggen en social media? Dan is de Yoast SEO plugin onmisbaar. Uiteindelijk zal het je veel tijdwinst opleveren en de nieuwe interne link functie kan je SEO resultaten enkel ten goede komen.

Ben je niet helemaal thuis in het doorsturen van pagina’s en berichten, dan heeft ook de redirect functie een grote meerwaarde.

Wanneer je een kleine WordPress site hebt waar je niet dagelijks aan werkt, is de premium versie van de plugin overbodig en kan je prima aan de slag met de gratis versie van de Yoast SEO plugin.

Houd bij bovenstaande conclusie ook rekening met het feit dat intern linken - toch een van de pijlers van de plugin - nog niet werkt op Nederlandstalige sites.