profile image

Rick de Jong

Strategie

December 15, 2016 06:09

Een succesvolle website volgens Google

Google's SEO richtlijnen

Op dinsdag 13 december (2016) bezochten collega’s Jan en Bauke de digitale werkplaats van Google Nederland in Leeuwarden. De digitale werkplaats wordt door Google georganiseerd in samenwerking met verschillende bedrijfspartners en onderwijsinstellingen en tijdens deze trainingen worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. 

Jan en Bauke hebben verschillende trainingen en lezingen bijgewoond, waaronder de training ‘een succesvolle website’. Deze training werd gegeven door Erik, die al enkele jaren werkzaam is bij Google. Hij is speciaal voor de Digitale Werkplaats overgevlogen vanuit Dublin, waar het Europese hoofdkantoor van Google zich bevindt. Ik neem je graag mee in zijn lezing.

Basisprincipes van een goed geoptimaliseerde website

Tegenwoordig hecht Google veel waarde aan de 'customer journey' van een bezoeker. Dit houdt in dat je website duidelijk en overzichtelijk moet zijn voor bezoekers. Vanaf het moment dat hij of zij op de website komt, tot het moment dat hij een aankoop doet of een contactformulier invult. Van startpunt tot conversie.

Je moet je voorstellen dat je in prachtige welkomsthal aankomt, waar gelijk alles duidelijk is. Wat jij op dat moment wilt doen, waar en hoe je dat kunt doen. De bezoeker moet onder de indruk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een aankoop, informatievoorziening of contactmoment. Naast het doel van de website, zijn er vier basisprincipes voor een geoptimaliseerde website.

  • Interesse
  • Betrokkenheid
  • Actie
  • Flow

Basisprincipes voor een geoptimaliseerde website

Zoekwoorden De 'online' gebruiker in 2017

Doordat het internet toegankelijker, sneller en overzichtelijker is geworden, zijn ook de gebruikers van het internet in de loop der jaren veranderd. Verwend misschien wel. Er is een bepaalde standaard in 2017 en daar moet jouw website óók aan voldoen. Houd het volgende hierbij in acht. De gebruiker in 2017 is:

  • Altijd mobiel online - is gedurende de hele dag in korte periodes bezig met zijn of haar smartphone.
  • Veeleisend - heeft hoge eisen voor alle websites en op alle apparaten.
  • Ongeduldig - verwacht meteen resultaat!

Belangrijk om te weten is, dat je voor één negatief aspect op je website drie positieve aspecten nodig om het 'recht te zetten'. Zorg daarom altijd dat de basis van je website in balans is. Een fout in de tekst kan gebeuren, maar de snelheid van je website moet wel altijd goed zijn.

Positief vs. Negatief online

Wat is belangrijk voor een goed geoptimaliseerde website

Voordat je jouw website gaat optimaliseren is het belangrijk om duidelijk te hebben wel doel je website heeft. In onderstaande afbeelding worden verschillende doelen uitgelicht.

Google heeft bepaalde richtlijnen die bepalen of jouw website goed geoptimaliseerd is. Deze zijn verdeeld in drie kritieke punten: Interesse, Betrokkenheid en Actie & Flow.

Doelen website

Interesse wekken: Op het moment dat een bezoeker op jouw website komt moet zijn interesse getriggerd worden. Daarbij is de eerste indruk de meest belangrijke. Onderzoek wijst uit dat een bezoeker binnen drie seconden een besluit neemt, dus je moet hem of haar gelijk van dienst zijn. Vraag jezelf dingen af als:

  • Geven de afbeeldingen en grafische elementen de juiste eerste indruk?
  • Sporen deze zaken gebruikers aan om te blijven kijken?
  • Werkt de website als de gebruikers alleen de kopteksten lezen?

Daarnaast moet een startpagina (homepage) bestaan uit drie belangrijke kernelementen. Te beginnen met een duidelijke waardepropositie. Waarom moeten mensen bij jou zijn? Focus je op de pijnpunten die de bezoeker heeft en waarom jij deze op kan lossen. Vaak worden slogans ingezet, maar denk meer klantgericht. Beantwoord de vraag: "Waarom zou ik hier kopen". Onderbouw je waardepropositie met cijfers en/of reviews.

Tweede punt dat van belang is, is dat je een duidelijke call-to-action op de website hebt. Dit kan een opvallende button zijn met gratis proberen, in winkelwagen of maak nu een afspraak.

Ten derde moet je afbeeldingen van je product of dienst gebruiken. No offence voor de tekstschrijvers, maar een mooie, scherpe afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. Afbeeldingen hebben sneller impact dan tekst, zorg dus voor goede kwaliteits-afbeeldingen met een klein bestandsformaat.

Zorg dat de drie kernpunten boven de zogenoemde 'vouw' staan. De 'vouw' is de pagina die de bezoeker te zien krijgt, zonder dat hij gescrold heeft.

Betrokkenheid: Nadat je de interesse hebt gewekt van je bezoeker, moet je ervoor zorgen dat hij betrokken raakt bij je product en/of dienst. Dit begint door te zorgen voor een duidelijk menu. Toon bovenaan elke pagina je menu met de meest relevante informatie zoals een aanbod-knop, winkelmand of contact

data-ll-status="loaded"

Laat de bezoekers eveneens zoeken op je website. Dit kan door een zoekfunctie in de bouwen op je website, iets dat WordPress standaard ondersteund. Niet alle websites maken er gebruik van, maar het is relevant voor elk type website. Door interne zoekgegevens te verzamelen, weet je ook waar je bezoeker naar op zoek is of wat hij of zij belangrijk vindt. Hoe groot of klein je website ook is.

Je kunt ook betrokkenheid creëren door stukken van belangrijke informatie op jouw startpagina te plaatsen . Op deze manier 'tease' je de bezoeker om door te klikken naar belangrijke content. Link op meerdere plekken op de website naar je belangrijkste content. Maak de 'lees verder' knoppen duidelijk en aantrekkelijk.

Herinner je bezoekers aan je waardepropositie. Plaats deze bijvoorbeeld onderaan op elke pagin.

Actie: Nadat je bezoeker betrokkenheid heeft getoond, wil je graag dat hij over gaat tot actie. Dit kan een aankoop zijn, maar ook het inschrijven op een nieuwsbrief. Zoals eerder aangegeven moet je zorgen voor opvallende call-to-action's. Iedere pagina binnen je website heeft een eigen doel, pas daar je call-to-action op aan.

Flow Door bovenstaande optimalisatie-technieken en tips te verwerken in je website creëer je een goede 'flow' voor je bezoeker. De gebruiksvriendelijkheid van je website is optimaal zodra de bezoeker weet wat hij kan doen en waar hij dat kan doen. Een bezoeker moet makkelijk kunnen navigeren, er moet een goede zoekfunctie zijn, de bezoeker moet makkelijk contact met het bedrijf kunnen krijgen, de informatievoorziening moet goed zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zorg dat de 'customer journey' van de bezoeker optimaal is.

style="object-fit:

Een mobiel vriendelijke website

Momenteel bezit 81 procent van de Nederlanders van 18 t/m 80 jaar een smartphone. Automatisch betekent dit dat er de aankomende jaren meer mobiel gezocht wordt naar bedrijven en producten. In 2015 kwam in Europa 49 procent van alle online traffic via een mobiel apparaat. In Nederland waren zelf een kleine 20 procent van alle aankopen in een webshop een mobiel apparaat. Volgens Google zijn er in 2017 meer mobiele zoekopdrachten dan op een desktop. Daarom is het voor jouw website belangrijk dat deze mobielvriendelijk is. Google geeft voorrang aan websites die mobiel geoptimaliseerd zijn. De mobiele website heeft dus invloed op jouw organische positie in de zoekmachine. Onderstaand een paar tips voor een goede mobiele website:

  • Maak gebruik van een uitvouwbaar menu
  • Maak gebruik van duimvriendelijke call-to-action's
  • Informatie moet makkelijk te delen zijn via Facebook, Whatsapp, Pinterest, Twitter & Email
  • Werk met goede koppen
  • Schrijf oprolbaar, scanbaar en geslaagd

Wil jij weten of jouw website mobiel vriendelijk is? Dan kun je dat testen met de 'Mobile Friendly Test' van Google. Klik hier om jouw website te testen.