profile image

Erik van der Meulen

Strategie

August 15, 2010 02:27

Places is hét middel om jouw bedrijf in Google te vermelden

De voordelen van Google Places

Het lokale bedrijven centrum van Google (Places) is hét middel om je bedrijf in Google Maps te vermelden. Zet je bedrijf op Google Places en sta eigenlijk direct - gratis - bovenaan in Google. 

Met Google Places kun je het bedrijfsprofiel invullen, waardoor je in Google Maps wordt opgenomen. In het profiel kan onder andere de volgende informatie opgenomen worden: bedrijfsnaam, adres, beschrijving, categorie, website-adres, foto’s, video’s en extra informatie. 

Ook is er bijvoorbeeld ruimte om de openingstijden te vermelden. Hiermee weten bezoekers te allen tijde of ze, op het moment zoeken, bij jou terecht kunnen.

Doe je voordeel met Google

Door het optimaliseren van jouw bedrijfsnaam in Google Maps heeft dit een nog groter effect op Google zoekresultaten. Mensen gebruiken niet alleen Google Maps, maar ook gewoon Google om bedrijven te vinden. Daarom gebruikt Google de bedrijfslocaties uit Google Maps om deze resultaten te laten zien. Deze resultaten komen boven de normale zoekresultaten te staan. Mensen wonen bijvoorbeeld in Leeuwarden en gebruiken dit ook in een zoekopdracht. Daarom een voorbeeldje:

53 miljoen Place Pages

Er zijn op het moment van schrijven zo'n 53 miljoen Place Pages in Google aanwezig. Dit komt dus neer 53 miljoen vermeldingen van bedrijven (dit is ongetwijfeld inclusief dubbele vermeldingen). Slechts 4 miljoen hiervan zijn geclaimd via Google Places. Van deze 4 miljoen komt ook nog eens 2 miljoen uit de Verenigde Staten! Hieruit is op te merken dat 'locale zoekresultaten' bij veel bedrijven in Nederland nog niet zijn doorgedrongen. Zonde, want hiermee worden gratis bezoekers - en dus omzet - gegenereerd. Tussendoor is van de laatste ontwikkelingen op dit gebied op de hoogte en houdt hier altijd rekening mee bij de realisatie van jouw website.