Makelaar SEO tips

Vijf onmisbare SEO tips voor Makelaars

Leestijd: 5 minuten (1070) words
profile image

Rick de Jong

Strategie

April 23, 2016 06:09

Vijf onmisbare SEO tips voor Makelaars

Als makelaar optimaal vindbaar in Google

Waar een aantal jaar geleden huizenkopers nog rondreden in woonwijken en woningen bekeken in kranten, zoekt het gros van de mensen woningen tegenwoordig op hun via smartphone, tablet of pc. Het is als makelaar belangrijker dan ooit om goed zichtbaar te zijn in de zoekmachines. In dit eerste blog voor makelaars gaan we in op 5 belangrijke SEO factoren, zodat een woningzoekende bij jou terecht komt.

1) Maak gebruik van gestructureerde data

Gestructureerde data. Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar ook voor makelaars wordt het steeds belangrijker.

Je kunt het zien als post-its die over belangrijke elementen van je website geplakt worden. Op deze manier kun je Google vertellen wie je bent, welke diensten je levert, waar je bedrijf gevestigd is, maar ook: wat de relatie is tussen bijvoorbeeld jou als persoon en het bedrijf waar je werkt of waar je eigenaar van bent.

data-ll-status="loaded"

Doormiddel van deze post-its geef je zoekmachines als het ware op een presenteerblaadje wie je bent en wat je precies doet. Je hebt nu, maar zeker in de toekomst, meer kans dat je bij relevante zoekopdrachten getoond wordt. Een leuke bonus is dat je met gestructureerde data kans maakt op een visueel aangekleed zoekresultaat, met bijvoorbeeld sterwaarderingen. Hierdoor zal je nog meer opvallen in Google en zullen bezoekers eerder geneigd zijn om op jouw resultaat te klikken.

Wanneer je op lokale termen wilt scoren (met name op woningen uit je eigen regio) is het van belang dat de contact-informatie op je website is voorzien van gestructureerde data. Naast je eigen contact informatie, is het ook aan te raden om alle woningen te voorzien van gestructureerde data.

Veel mensen zoeken immers naar informatie over huizen die te koop zijn in een bepaalde straat. Met de juiste gestructureerde data zal Google je pagina beter kunnen begrijpen en hoger in de zoekresultaten tonen.

2) Zoekwoorden en website indeling

Een groot gedeelte van je potentiële klanten zullen zoeken op lokale termen als:

Makelaar Utrecht, huis te koop utrecht, koopwoning utrecht, woningen utrecht, woningaanbod utrecht

Naast deze lokale termen wordt er ook gezocht op straatnamen en huisnummers.

Zorg ervoor dat je website hier goed op wordt ingericht en deel je website in doormiddel van overzichtelijke categorieën en url’s zoals -> provincie -> stad -> buurt -> straat. Op deze manier zal Google je website beter begrijpen.

Zoekwoorden

3) Unieke content en zichtbaarheid

Veel makelaars tonen hun aanbod op drukbezochte websites als funda.nl, maar doen hiermee hun eigen site te kort. Vaak zie je dat woningen worden ingeladen via iframe constructies, of dat dezelfde teksten van woningen op tientallen andere websites worden gebruikt. Google zal iframes niet kunnen uitlezen en met “duplicated content” zul je de oorlog ook niet winnen. Veel makelaar websites hebben dan ook weinig tot geen unieke content.

Met name specifieke woning (aanbod) pagina’s zullen vaak van lage kwaliteit zijn. Maak je gebruik van WordPress? Maak dan gebruik van een van onze makelaars koppelingen. Hiermee zorg je ervoor dat geplaatste woningen binnen jouw CRM ook op je eigen website geplaatst worden en daarbij beschikken over de juiste / SEO geoptimaliseerde structuur. Daarnaast blijf je de mogelijkheid houden om eigen unieke content te schrijven over je geplaatste woningen.

Schrijf niet alleen content over de woning, maar denk vanuit het perspectief van de woningzoekende. Maak je website een ware informatiebron! Is de buurt geschikt voor kinderen? Wat is het gemiddelde inkomen in de buurt? Zijn er scholen in de buurt? Is het een veilige buurt? Zijn er stations in de buurt? Etc.

Naast dat je meerwaarde creëert voor de woningzoekende, bestaat je website uit veel meer unieke content, waarmee je vervolgens weer hoger gaat scoren in de zoekmachines.

4) Zorg voor autoriteit

Inkomende links zijn nog altijd één van de belangrijkste factoren voor Google om de autoriteit van je website te bepalen. Wil jij meedoen in de top van Google op zoekwoorden als “makelaar Amsterdam” meld je dan aan bij relevante makelaar directories, makelaar startpagina’s en stuur artikelen in naar makelaar-blogs met een goede autoriteit.

Zorg ervoor dat je terecht komt op relevante pagina’s en meld je niet aan op (louche) directory websites in een categorie die niet overeenkomt met jouw business. Dit werkt juist averechts.

5) Gebruik social media

Veel makelaars zien weinig voordelen in het gebruik van Social Media en/of willen niet aan de slag met Facebook. Dit komt vaak omdat er weinig respons uit voort komt of makelaars de voordelen simpelweg niet inzien.

Binnen je branche ben je - als het goed is - de specialist in het verkopen van huizen, maar dat betekent niet dat je direct allerlei reacties en bezoekers naar je websites zult krijgen. Ook niet na het plaatsen van een woning op je zakelijke Facebook pagina. Vergelijk dit met een “schreeuwende specialist in de woestijn”. Je kan nog zo hard roepen, maar niemand zal je horen. Zorg er daarom voor dat de juiste mensen jouw bericht krijgen te zien.

Begin eens bij je eigen klant, de verkoper van het huis. Vraag de persoon of familie om de woning te delen op Social media. Wanneer zij kennissen in datzelfde bericht netjes vragen om de woning ook te delen krijg je al een enorm bereik.

Bovendien is het ook in hun eigen belang dat het huis verkocht wordt. Vergeet niet dat Facebook een sociaal medium is. Echte foto’s met mensen doen het over algemeen een stuk beter dan statische afbeeldingen van woningen. Maak daarom gerust eens een foto met de eigenaar van de woning. Je zult zien dat veel meer mensen je berichten zullen delen en liken. Bovendien is het ook nog eens goed voor je klantrelatie.

Naast het gegeven dat het enorm veel bezoekers (veel meer dan mensen die zoeken naar je woning via zoekmachines) kan opleveren is het ook nog eens goed voor de autoriteit van je website. Hiermee zorg je er indirect voor dat je uiteindelijk beter zult gevonden worden in de zoekmachines.