profile image

Jeanine Tuinstra

Marketing

January 18, 2022 01:05

WordPress website optimalisatie

Het verband tussen het conversiepercentage en de laadtijd

Haak jij ook af wanneer je in de rij staat bij de bakker en pas na een half uur naar buiten loopt met je spelt-desem? Dat gevoel ervaart jouw bezoeker wanneer ze moeten wachten tot de website geladen is. Een snelle website is meer dan belangrijk, het is onmisbaar. Vraag jij je af waarom je website weinig tot geen bezoekers trekt? De laadtijd zou zomaar een belangrijke rol kunnen spelen.

De gemiddelde consument wil binnen twee seconden een complete website voor zijn neus hebben. Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen het conversiepercentage en de laadtijd. Wanneer een website laadt binnen 0 - 2 seconden is het aantal conversies aanzienlijk hoger. Wanneer je website pas na 3 seconden zichtbaar is, dan is de bezoeker waarschijnlijk al vertrokken naar jouw (snellere) concurrent. De gevolgen? Hoog bounce percentage, lage click through rate, minder conversies.

Hetzelfde onderzoek toont aan dat iedere seconde extra laadtijd zorgt voor een daling van 4% per seconde, met een stijgend bouncepercentage en een slechte ranking tot gevolg. Bezoekers brengen waarschijnlijk niet veel tijd door op je website door want ze komen niet verder dan de landingspagina. Een order of een nieuwe lead kun je dan wel vergeten.

De snelheid van de site is een belangrijke factor voor je SEO score. Een trage WordPress-site heeft niet alleen invloed op de conversieratio maar ook op je ranking. Als je streeft naar een felbegeerd plekje op de eerste pagina van de zoekresultaten, dan is het tijd om in actie te komen.

Website snelheid testen

Hoe ziet jouw situatie er op dit moment uit? Belangrijke aspecten zijn de laadtijd van je website en statistieken die voor zoekmachines belangrijk zijn. Voor het testen van de snelheid van je website zijn verschillende tools beschikbaar. Denk hierbij aan Pingdom of GT Metrix. Naast de website snelheid focust Google zich tegenwoordig ook op de ‘Core Web Vitals’. Deze statistieken kan je controleren via PageSpeed Insights

Laadt je website in minder dan twee seconden? En doorloop je de Core Web Vitals met een goede score? Perfect! Is dit niet het geval? Lees dan verder!

WordPress webhosting

Hosting wordt aangeboden in vele soorten en maten en door veel verschillende aanbieders. Het loont om je hierin te verdiepen. Zelfs met een beperkt budget kies je niet voor het goedkoopste abonnement die je kan vinden. Hoe lager de prijs, des te meer websites delen een enkele server. Dit resulteert vaak in restricties in schijfruimte en data verbruik.

Heeft je buurman veel bezoekers? Dan kan dit jouw site beïnvloeden. Dit neemt niet weg dat je niet kunt kiezen voor shared hosting, maar zorg wel voor een aanbieder met een stabiele server waar je voldoende ruimte hebt om je website vlot te laten draaien.

Heb je een e-commerce website? Dan adviseren we je om altijd een eigen Virtual Private Server (VPS) af te nemen. Een VPS is een virtuele server waarbij de resources die beschikbaar zijn, vast staan. Waar een server meerdere VPSen kan bevatten, beïnvloeden ze elkaar onderling niet. Alle resources van de VPS staan ter beschikking voor jouw website. Let tijdens je zoektocht naar een goede hostingpartij op het volgende: technologie, datacenter locaties, geheugenlimiet, klantenondersteuning en beveiliging.

Reacties op pagina's beperken

Wanneer je een mooi artikel of opiniestuk hebt geschreven is er niets lovender dan reacties van mensen die jouw content waarderen. Het nadeel van veel reacties op je website is dat ze de boel kunnen vertragen. Gelukkig kun je hierin ook een optimalisatie slag maken.

Vraag jezelf allereerst af wat of het nodig is om onder alle pagina’s berichten reacties toe te staan. Reacties van bezoekers zijn erg waardevol en goed voor je SEO, maar niet alle pagina’s en berichten lenen zich voor het achterlaten van reacties. Zet het standaard achterlaten van reacties dus uit en wees selectief in de berichten waar reacties achtergelaten mogen worden.

Afbeeldingen optimaliseren

Het gebruik van afbeeldingen op de homepage, in een blog of op een landingspagina zijn onmisbaar. Wanneer je afbeeldingen gebruikt zullen bezoekers je content sneller onthouden. Daarnaast zoeken mensen ook vaak op afbeeldingen in Google. Des te relevanter wordt dit wanneer je bijvoorbeeld een product verkoopt of een dienst waarbij naar voorbeelden wordt gezocht.

Binnen het dashboard van WordPress kun je voldoende opties vinden om afbeeldingen toe te voegen. Het nadeel van afbeeldingen is dat ze je website trager maken, want al die mooie afbeeldingen moeten helemaal worden ingeladen. Aangezien we een snelle website willen, is het belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren. Er zijn een aantal manieren waarop mediabestanden binnen WordPress geoptimaliseerd kunnen worden.

Afbeelding formaat wijzigen

Wil je achterhalen welke keywords je gebruikt om te scoren in Google? Verplaats jezelf dan in de klant. Visualiseer jezelf, zoekende naar jouw product of dienst. Wat zoek je? Hoe zoek je? Wie zoek je? Ben je gericht aan het zoeken naar de dienst of het product? Of heb je misschien een probleem waar je een oplossing voor wil?

Om je doelgroep te bereiken zul je jezelf moeten verplaatsen in je doelgroep of hulp inschakelen en je omgeving aan de tand voelen. Wat is de insteek van hun zoekopdracht? Tegen welke problemen lopen ze aan? W aar hebben ze behoefte aan? Het levert ongetwijfeld verrassende inzichten op. Wanneer je kunt achterhalen welk probleem of welke behoefte je doelgroep heeft, dan hoef je alleen nog maar het antwoord op een presenteerblaadje aan te bieden. Er zijn een aantal tools die je kunt inzetten om te beoordelen welke keywords interessant zijn.

 

Foto resolutie aanpassen

Wanneer je een foto’s hebt gemaakt met je mobiel of camera dan kunnen deze enkele MB’s in bestandsgrootte innemen. Dit is natuurlijk niet optimaal voor een website. Afbeeldingen die je op een website plaatst, moeten voor het web geoptimaliseerd worden.

Afbeeldingen kun je eerst optimaliseren met software als Adobe Photoshop of Canva, voordat je de afbeeldingen in de mediabibliotheek plaatst. Als de afbeeldingen al zijn geüpload in de mediabibliotheek dan kun je hier een plugin voor gebruiken.

De kwaliteit van een afbeelding wordt gemeten van 0 t/m 100, waarbij 100 de originele kwaliteit is. Voor onze ogen verschilt een afbeelding met een kwaliteit die rond de 70 ligt, visueel gezien weinig met die van 100. Maar het verschil in bestandsgrootte is aanzienlijk.

 

Afbeeldingen laden

Media op een website neemt met een paar afbeeldingen al een groot deel van de initiële page-load in beslag. Door het inladen ervan uit te stellen tot net voor deze binnen je browser zichtbaar is bespaar je hierop. Het gevolg hiervan is dat de website minder tijd nodig heeft om in te laden.

 

Webp of Avif

Een groot deel van de afbeeldingen op het internet bestaan uit verouderde beeldformaten, zoals jpg of png. Door moderne beeldformaten als webp of avif te gebruiken, bespaar je al snel 50% op de afbeelding grootte. Afbeeldingen kunnen hierdoor sneller getoond worden.

Plugins verwijderen

Plugins zijn ideaal. Je gebruikt ze om je SEO te beheren, afbeeldingen te comprimeren, pagina’s te dupliceren, spambots tegen te houden, etc. Er zijn maar weinig functies waar geen plugin voor geschreven is. Dankzij plugins kun je jouw website helemaal naar eigen smaak inrichten en gebruiken. 

Helaas kleven er ook een aantal nadelen aan het gebruik van (veel) plugins:

  • Plugins vertragen de website.
  • Plugins kunnen met elkaar conflicteren.
  • Plugins moeten regelmatig worden voorzien van updates.

Hoe veel plugins kan ik maximaal installeren?

Helaas heb ik geen goed antwoord op die vraag. Wij adviseren altijd om zo min mogelijk plugins te gebruiken. Hiermee beperk je bovenstaande nadelen tot een minimum. Sommige websites draaien supersnel met 50 plugins en andere websites merken de invloed van meer dan vijftien plugins al. Het aantal plugins is niet alleen afhankelijk van het daadwerkelijke aantal geïnstalleerde plugins. Onder andere de kwaliteit van de plugins speelt een rol en de schijfruimte die een plugin inneemt. Heb je een plugin nodig? Verdiep je dan eerst in de plugin die je wil installeren. Hoe veel mensen gebruiken deze plugin? Wordt de plugin onderhouden of doorontwikkeld? Wat is de ervaring van andere WordPress gebruikers?

Wees daarnaast kritisch op de plugins die je installeert en vraag jezelf af of je deze plugin echt nodig hebt. Gebruik je de plugin niet meer? Deactiveer en verwijder deze dan direct.

WordPress thema kiezen

WordPress is open-source software waardoor iedereen hieraan mee kan werken. Het voordeel hiervan is dat er duizenden WordPress thema’s worden aangeboden. Dit zijn website-templates die de basis van een website hebben neergezet. Dit thema kun je vervolgens helemaal naar eigen smaak.

Deze thema’s worden geschikt gemaakt voor heel veel gebruikers, hierdoor heeft een algemeen thema ook heel veel opties. Dit klinkt fantastisch, maar de waarheid is dat je de meeste functies niet nodig hebt, niet gaat gebruiken en van de meeste functionaliteit het bestaan niet eens afweet. Het nadeel van al deze functionaliteit, is dat het thema bestaat uit veel code en dus veel schijfruimte nodig heeft. Daarnaast is de kans groter dat stukken code conflicteren met plugins en is de kans op errors groter. Ook moet alle code onderhouden en geüpdatet worden.

Op zoek naar een thema voor je website? Kies dan voor een licht thema, zover veel extra functies. Een lichtgewicht WordPress-thema is eenvoudiger in gebruik, bevat minder code en de bestandsgrootte is kleiner. Dit komt de snelheid van je WordPress website weer ten goede.

WordPress caching

Deze methode om een website te versnellen heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen. Wanneer een bezoeker je website voor het eerst bezoekt, vinden er veel processen plaats. Dit kost veel tijd en maakt de website traag. Een degelijke caching plugin komt hier goed van pas.

Wat is caching?

Een caching plugin bewaart de data (gegevens en bestanden) wanneer iemand je website bezoekt. Er wordt een kopie gemaakt van de pagina’s die de bezoeker bezocht heeft. Wanneer een nieuwe bezoeker dezelfde pagina bekijkt, krijgt hij een kopie van de daadwerkelijke pagina te zien. Het voordeel hiervan is dat deze pagina niet meer opnieuw geladen hoeft te worden, er hoeft niet gezocht te worden in de database en afbeeldingen hoeven niet opnieuw gedownload te worden. Hierdoor krijgt de bezoeker veel sneller de pagina te zien.

Sommige hostingpartijen passen caching toe op serverniveau. Wanneer dit het geval is hoef je niet een aparte plugin te installeren om je website te cachen. Doet jouw hosting partij dit niet? Dan kun je gebruik maken van bijvoorbeeld WP Rocket, hier hebben wij zeer goede ervaringen mee.