Wat kost een website laten maken?
Wat kost een WordPress website?
Hoe duur is een website?
Je hebt de knoop doorgehakt. Na eindeloos de beslissing voor je uit te hebben geschoven is het nu echt tijd voor een nieuwe website. Maar, wat kost dat eigenlijk?
Als webbureau krijgen we deze vraag vaak gesteld: ‘wat kost een website?’ Helaas is er eigenlijk geen duidelijk antwoord op die vraag.
Ter vergelijking noemen we vaak een auto of een huis. Wat kost een auto of een huis? Ook bij websites zijn er veel verwante zaken die invloed hebben op de prijs. Over het algemeen geldt: goedkoop is duurkoop en als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.
Wat we graag willen doen, is inzicht geven in de fases en elementen die nodig zijn om een website te maken. Hopelijk verschaft dit wat inzicht en geeft het je handvaten wanneer je het proces ingaat om een nieuwe website te laten bouwen.
Doel van een website
Wij zijn van mening dat het laten maken van een website geen kostenpost is, maar een investering. Om deze investering zo snel mogelijk te laten renderen is het belangrijk om vooraf na te denken over het doel van de website.
Heb je momenteel een webwinkel of wil je een webwinkel functionaliteit in je nieuwe website? Dan is het doel wel helder. Maar alle andere websites kunnen ook over een duidelijk doel beschikken. Denk hierbij aan contact aanvragen in de vorm van leads of het genereren van affiliate inkomsten. Het aantrekken van klanten of bezoekers of telefonische contactmomenten.
Misschien weet je nog niet precies wat het doel is, maar een grove indicatie van wat voor jou belangrijk is en waar je geld mee verdient is een goede eerste stap.
Wireframes
Tijdens de eerste gesprekken die wij voeren met onze klanten gaan we verder in op het doel van de website en kijken we specifiek naar de doelgroep. Iedere doelgroep voelt zich namelijk aangetrokken tot iets anders. Andere kleuren, vormen, illustraties, animaties, etc. Daarnaast beweegt iedere doelgroep zich anders door een website, denk aan het verschil tussen jongeren en ouderen. Wordt jouw website bezocht tijdens kantooruren (op een desktop) of juist daarbuiten (op mobiel of tablet)?
Met je doel in gedachte wordt de eerste hand gelegd aan de bouw van een website met behulp van wireframes. Wireframes zijn bouwtekeningen (een soort blauwdruk) van hoe jouw website eruit gaat zien, zonder dat hier opmaak in verwerkt is. Het is puur een platte tekening, zoals een plattegrond.
Tijdens de wireframe fase zorg je ervoor dat alle elementen die voor jou (jouw doel en doelgroep) belangrijk zijn, uitgewerkt worden. In een wireframe neem je vaak de belangrijkste pagina’s op, zodat je zeker weet dat die pagina’s optimaal functioneren.
Website ontwerpen
Zodra de wireframe fase is afgerond, is het tijd om jouw website te ontwerpen. Het inschatten van de uren die je kwijt bent aan het maken van wireframes, is vooraf redelijk in te schatten. In de ontwerpfase daarentegen kunnen snel uiteen lopen. Dit is een van de redenen waarom het lastig is om aan te geven hoeveel het kost om een website te laten maken. Vragen waar je aan kunt denken wanneer je een website laat ontwerpen:
- Is er al een huisstijl en logo en zo ja, voldoet deze nog?
- Gaat het om een informatieve website of een website met veel verschillende producten en diensten?
Hoewel de ontwikkeling van een huisstijl geen onderdeel is van het bouwen van een website, is dit vaak wel het moment waarop mensen naar hun eigen logo en huisstijl kijken. Past dit nog bij deze tijd en bij je identiteit? Op basis van de wireframes gaat de ontwerper aan de slag.
Ook hierbij is het doel van de website van belang. Op basis van dit doel zijn de wireframes ontworpen voor de belangrijkste pagina's, welke vervolgens worden omgezet naar ontwerp. Deze pagina's verschillen onderling van elkaar. Volgens de meest recente richtlijnen begin je met een mobiel ontwerp en vertaal je dit naar desktop.
Voor een informatieve website ga je uit van de volgende pagina's:
- Homepage
- Contact pagina
- Pagina voor nieuws (archief en detail)
- Pagina voor diensten
- Pagina voor SEO (landingspagina)
Biedt jouw website ook producten aan (denk aan auto’s, boten, campers, huizen, telefoons, hoezen, sokken, etc.) dan komen er nieuwe pagina's bij die ontworpen moeten worden:
- Pagina met aanbod overzicht
- Pagina met detailinformatie van het product
- Offerte aanvragen, of;
- Afrekenen
- Eventueel een login-omgeving
Afhankelijk van jouw bedrijf en het doel zit er verschil in de pagina’s die ontworpen moeten worden en dus de tijd die een ontwerper hierin steekt.
WordPress thema's
Er worden veel kant-en-klare thema's aangeboden. Deze kun je eenvoudig installeren en alle pagina's en elementen zijn al ontworpen. De vraag is alleen of dit je verder helpt.
Deze thema’s zitten vaak boordevol opties, omdat niet één iemand, maar honderden (zo niet duizenden) mensen dit thema gebruiken. Dit heeft twee nadelen.
- De website wordt trager dan nodig is;
- Het kiezen van de juiste opties is lastig.
De vele opties die in zo’n thema zitten kosten tijd. Als een website geladen wordt, moet namelijk worden gekeken welke opties wel en niet worden gebruikt. Een snelle website wordt doorgaans beter door Google geïndexeerd dan een langzame(re) website.
Het tweede nadeel is dat het instellen van zo’n website vaak complex is en je hiervoor alsnog hulp inschakelt. Deze kosten kun je niet zien als investering.
Waarom? Omdat dit thema gemaakt is voor iedereen. Het sluit niet specifiek aan bij jouw doelgroep en doel. De kosten die je maakt kunnen beter renderen als je kiest voor een website die specifiek voor jou en je doelgroep gemaakt is.
Het laatste nadeel is dat je afhankelijk bent van de updates van de ontwikkelaar. Omdat de thema’s zo boordevol opties zitten, is er altijd een kans dat functionaliteit na een update niet meer werkt. Er zijn ook gevallen waarin thema’s na verloop van tijd niet meer werken en je opgescheept zit met een website die niet geüpdatet kan worden of niet meer werkt.
WordPress ontwikkeling
Wij werken niet met kant en klare oplossingen, maar ontwikkelen jouw website op basis de opties en functies die jij nodig hebt. Dit zorgt voor snelheid, eenvoud in beheer en meer compatibiliteit bij updates.
Terugkomend op de vraag; ‘wat kost een website’, in deze technische fase ontstaan ook verschillen in de prijs (los van eventueel maatwerk).
Hoewel de verschillen klein kunnen zijn, verschilt de ontwikkeltijd voor bijvoorbeeld onderstaande opties:
- Een foto of video op de homepage;
- Statische of dynamische informatie;
- Diensten of producten vertonen;
- Aantal diensten of producten;
- Alleen blogs of ook portfolio's en cases.
Deze lijst kan oneindig worden aangevuld en wordt gebaseerd op de hoeveelheid informatie die je wil vertonen op je website en in hoeveel categorieën dit opgedeeld wordt. Daarnaast is het van belang of je veel werkt met dynamische data op verschillende plaatsen, of juist met statische data.
Website content
Een ondergeschoven kindje bij het maken van een website is vaak het schrijven van teksten en het laten maken van foto’s. Een van de redenen hiervan is de kosten die het met zich mee brengt. Ook dit is weer afhankelijk van het aantal pagina's die geschreven moeten worden en het aantal afbeeldingen.
Het laten schrijven van teksten is niet verplicht en kan ook in fases. Laat bijvoorbeeld eerst de belangrijke pagina’s schrijven of schrijf de eerste teksten zelf en laat die redigeren en optimaliseren voor zoekmachines. Begin met een aantal foto’s en doe later nog eens een shoot. Of begin met stockfoto's of illustraties.
WordPress Maatwerk en plugins
Als WordPress specialist worden we vaak benaderd voor WordPress maatwerk en net als het maken van een website is dit een fase die afhankelijk is van de moeilijkheidsgraad en omvang van de werkzaamheden. Dankzij onze WordPress plugin geschikt voor makelaars, werken wij bijvoorbeeld veel samen met makelaars. Wanneer wij een website bouwen voor een makelaar, zorgen we ervoor dat het aanbod automatisch wordt ingeladen op hun website.
Marketing
Je hebt je website laten maken en nu is het tijd om te zorgen dat deze geld op gaat leveren. Marketing gaat daar absoluut bij helpen en zien wij daarom ook als een belangrijke investering.
Ga voor jezelf na welk budget je beschikbaar hebt voor marketing en hoeveel tijd dit in beslag mag nemen. Resultaten van SEO (organische marketing) nemen vaak meer tijd in beslag maar behouden ook hun waarde. Advertenties kunnen direct renderen, maar zodra je stopt met adverteren word je niet meer vertoond (tenzij je advertenties combineert met SEO werkzaamheden).
Idealiter combineer je dus SEA (voor de korte termijn) met SEO voor de lange termijn. Zorg in ieder geval voor voldoende marketing-budget in je begroting voor een nieuwe website. Een website hoeft geen geld te kosten als je het goed aanpakt.
Ook belangrijk: het onderhoud van je website. Hoewel onderhoud verplicht is, is het ook verstandig om te doen. Dankzij onderhoud blijft je website veilig, snel en up to date. Lees hier meer over onderhoud.
Doorontwikkeling website
Je website is ontwikkeld, je voert marketing en je website rendeert. Nu kun je nadenken over doorontwikkeling. Een website kan namelijk altijd beter. Richtlijnen (van Google) veranderen, er komen nieuwe apparaten op de markt en ook zien we tijdens het voeren van marketing dat bezoekers soms nog twijfelen op een pagina die voor jou belangrijk is.
Door continu aan de knoppen te draaien en pagina’s en processen te optimaliseren kun je nog meer uit je website halen. Dit is niet zozeer een fase die je moet rekenen bij de kosten van een website, maar wel iets om rekening mee te houden.
Ga dus niet achterover leunen zodra jouw nieuwe website live staat om vervolgens na vijf jaar dit proces te herhalen. Het doorontwikkelen van je website kan enorm interessant zijn wanneer dit leidt tot meer leads of rendement. benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op.