Wat zijn marketplaces
Verkopen via Bol, Amazon en andere platformen
Online verkopen (E-Commerce) kun je tegenwoordig verdelen in twee grote segmenten. Een eigen webwinkel en marketplaces. Maar wat zijn marketplaces precies? En wil je hier deel van uitmaken of niet?
Marketplaces zijn platformen waarop je je als verkoper kunt aanmelden en vervolgens je eigen producten kunt verkopen. We denken hierbij al snel aan platformen als Bol.com en Amazon, maar ook Blokker en Zalando zijn bijvoorbeeld zulke platformen. Nationaal en internationaal zijn er tientallen.
Voordeel van marketplaces
Het voordeel van het verkopen op een platform, is dat het platform de marketing voor je doet. Zij versturen nieuwsbrieven, adverteren op internet en soms op televisie of bij grote sportevenementen. In ruil hiervoor sta je een percentage af, als commissie, over de verkoop van je producten.
De commissie is vaak redelijk. Voor de prijs die je afdraagt kun je namelijk zelf niet zulke aantallen klanten trekken en in dat opzicht denk je al snel dat verkopen op marketplaces een ideale oplossing is voor meer sales. Maar is dat wel zo?
Dat hangt af van jouw situatie en producten/aanbod. Verkoop je unieke producten - bijvoorbeeld van je eigen merk - dan is het vrij snel een opening naar het grote publiek. Maar verkoop je artikelen die ook andere verkopers kunnen verkopen, bijvoorbeeld speelgoed of telefoon-accessoires, dan zie je op marketplaces al snel nadelen voorbij komen.
Verkopen via marketplaces
Bezoekers kunnen dan namelijk kiezen voor “de laagste prijs”. Immers; ze gaan er vanuit dat de service op Amazon, Bol of Blokker gelijk is en de goedkoopste prijs het meest interessant. De trend die je daardoor ziet, is dat verkopers enorm inleveren op hun marge en zo goedkoop als mogelijk het product aanbieden. Puur om de massa te bereiken.
Als je rekening houdt met het voorfinancieren van producten, retour percentages, zendingen en kleine marges, dan is verkopen op een marketplace in zo’n geval - in onze ogen - niet interessant.
Verkoop je unieke producten van bijvoorbeeld je eigen merk, dan zijn marketplaces een mooie mogelijkheid naar groei. Zorg wel dat je je kansen optimaal benut. Door de concurrentie op platformen als Bol.com en Amazon, is het lanceren, optimaliseren en adverteren van producten erg belangrijk.
Monitor jouw Bol.com account
Wi je het optimale uit jouw Bol.com partner account halen? Maak dan gebruik van onze Bol.com plugin voor WordPress en WooCommerce.