profile image

Rick de Jong

Strategie

April 22, 2016 04:02

Doelen instellen in Google Analytics

Als bedrijf heb je bepaalde doelstellingen die je met je website wilt bereiken en je bent natuurlijk erg benieuwd of je website richting deze doelstellingen converteert. Hoeveel bezoekers hebben afgelopen maand een offerte aangevraagd? Hoe vaak in de afgelopen week is mijn PDF gedownload? Deze conversies kun je meten door doelen in te stellen in Google Analytics. Om dit inzichtelijk te maken leggen we je via onderstaande handleiding stap voor stap uit hoe je doelen instelt en wat belangrijk is tijdens het instellen van doelen.

Welken doelen ga ik instellen Google Analytics?

Voor de meeste bedrijven is het belangrijkste doel het verkopen van producten of genereren van leads via de website. Dit is in de meeste gevallen ook het eerste doel dat genoemd wordt. Natuurlijk zijn er meer voorbeelden te noemen, denk bijvoorbeeld aan:

  • een inschrijving voor de nieuwsbrief
  • een offerte aanvraag
  • het verzenden van het contactformulier
  • een sessie (bezoek aan website) van >10 minuten
  • een sessie met >5 paginabezoeken

Door doelen in de stellen zie je niet alleen hoeveel conversies de bezoekers hebben gemaakt, maar zie je onder andere ook ook hoe goed je advertenties van (bijvoorbeeld) marktplaats converteren ten opzichte van je zoekmachinebezoek. Doelen instellen in Google Analytics maakt het mogelijk om conversies te meten via de verschillende kanalen, waar via de bezoeker op je website binnen komt (Markplaats, AdWords, mailmarketing, Google, etc.). In onderstaande afbeelding wordt het doel 'order ontvangen' als voorbeeld gebruikt.

Ga dus bij jezelf te rade wat voor jouw bedrijf de belangrijkste doelen zijn en zet voor jezelf deze doelstellingen op papier. Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn: "ik wil deze maand 20 orders ontvangen via mijn website" of "ik wil per maand minimaal 10 offerte aanvragen via mijn website" ontvangen.

Instellen van doelen in Google Analytics

Om doelen in te stellen in Google Analytics heb je altijd beheerdersrechten nodig. Volg voor het instellen van de doelen de volgende stappen:

  1. Log in op Google Analytics accounts en ga bovenin naar het kopje beheerder
  2. Ga in de meest rechtse kolom naar ‘Doelen
  3. Klik op ‘Nieuw doel
  4. Noem bij Doelbeschrijving het doel 'Order ontvangen' en selecteer de bestemming, omdat je uiteindelijk wil dat ze naar de bestemmings-URL gaan. Klik vervolgens op 'doorgaan'.

Bij de doelbeschrijving is het ook mogelijk om een bepaalde waarde of een trechter in te stellen. Als een lead voor jouw bedrijf bijvoorbeeld €20,- waard is, dan kun je dat bij ‘waarde’ aangeven. Met een trechter kun je meten waar je bezoekers afhakken binnen de sessie op de website. Dit kan bijv. zijn in de winkelwagen of afrekenpagina. Op deze manier kun je er achter komen of er iets niet geheel duidelijk is voor een klant tijdens de ‘route’ van zijn bestelling.

Je komt nu bij de Doeldetails. Kies in het drop-down menu bij bestemming voor 'Reguliere expressie' en vul je bestemmings-URL in. Let op! Je hoeft alleen het gedeelte achter de domeinnaam in te voeren. Kies vervolgens voor opslaan en je doel is ingesteld.

Vanaf dit moment gaat Analytics je gegevens meten. Om ervoor te zorgen dat je doelen correct zijn ingesteld, kun je de gegevens in het beheer van je website vergelijken met de binnengekomen data vanuit Analytics. Als dit overeenkomt, heb je de doelen goed ingesteld. Een afwijking van 5% is in dit geval gangbaar.

Meer informatie?

Heb je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen? Lukt het instellen van doelen niet of wil je andere informatie met betrekking tot Google Analytics? Laat het ons weten. Je kunt ons altijd een e-mail sturen of telefonisch contact met ons opnemen.