Order wordt niet automatisch geëxporteerd
Orders exporteren vanuit WooCommerce
Wordt je order niet automatisch geëxporteerd naar WeFact?
Volg deze stappen wanneer je order niet automatisch wordt geëxporteerd vanuit WooCommerce naar WeFact.
1. Controleer de plugin instellingen
Controleer of de plugin is ingesteld om orders automatisch naar WeFact te exporteren. Dit is een optie in het instellingenmenu van de plugin.
2. Handmatig exporteren
Als de instellingen correct zijn, probeer dan de order handmatig te exporteren. Ga naar de betreffende order in WooCommerce en klik op ‘Exporteer naar WeFact’ aan de rechterkant van het scherm.
Let op; is de knop nog steeds aanwezig nadat je erop hebt geklikt? Dan is de order niet geëxporteerd.
3. Controleer de logs
Is de export nog niet gelukt, bekijk dan de logs van WooCommerce om te zien of er foutmeldingen zijn. Een handleiding voor het inzien van de logs vind je hier.
Foutmelding: Ongeldige BTW keuze
Een veel voorkomende foutmelding is ‘Ongeldige BTW keuze. Toegestaan zijn XXX’. Deze melding geeft aan dat de plugin een ander BTW-percentage probeert door te geven dan toegestaan door WeFact. We behandelen hieronder vier mogelijke oorzaken van een ongeldige BTW keuze.
Het probleem is hier dat de BTW-regels in WeFact de ingeschoten order niet accepteren vanwege de BTW-code. In onderstaand voorbeeld is de BTW-code V21 toegestaan. Er wordt dus gebruik gemaakt van een andere BTW-code.
Welke BTW-code er wordt ingeschoten kun je terugvinden in de logs. De BTW-codes worden per orderregel ingeschoten, aangezien er verschillende BTW-percentages voor verschillende producten gerekend kunnen worden. In de logs ziet dit er ongeveer als volgt uit.
Mogelijke oorzaken
Hieronder vind je een aantal mogelijke oorzaken van een ongeldige BTW-code.
1. Verschil in BTW-instellingen
De meest voorkomende reden voor een ongeldige BTW-keuze is een verschil in BTW-instellingen tussen WooCommerce en WeFact. Aan de ene kant heb je je BTW instellingen in WooCommerce en aan de andere kant je BTW-regels in WeFact. De BTW-regels in WeFact controleer je onder Instellingen > Algemeen > BTW. Vergelijk de BTW-code uit de foutmelding met de toegestane BTW-codes en regels in WeFact.
Let op of de juiste BTW-code wordt gebruikt voor het land van de order en of de BTW-code voor BTW-verlegging correct wordt toegepast. Meer over BTW-verlegging vind je onder punt 3.
2. Koppelen van de juiste BTW percentages
Controleer of de BTW-percentages correct zijn gekoppeld in de instellingen van onze plugin. Hoe je dit doet, lees je in deze handleiding (Link naar handleiding BTW-percentages).
3. BTW correct verleggen
Zijn de BTW percentages goed gekoppeld, maar je nog steeds een foutmelding? Controleer dan of de BTW goed wordt verlegd. In deze handleiding lees je hoe je dit doet.
4. Handmatig toegevoegde bestellingen
Bij handmatig aangemaakte bestellingen kan de foutmelding ook optreden. Mogelijke oorzaken zijn:
4.1 Vergeten te herberekenen
Na het toevoegen van een order moet je op de ‘Herberekenen’ knop klikken om BTW toe te voegen. Doe je dit niet, dan probeert de plugin regels zonder BTW (0%) te exporteren. Wanneer er geen BTW-tarief is ingevuld en geen BTW-code gekoppeld is, gaat de plugin zelf op zoek naar een BTW-code op basis van 0%. In de meeste gevallen probeert de plugin vervolgens V0 te exporteren. Dit leidt tot fouten.
4.2 Verkeerde BTW op verzendkosten
Bij handmatige orders kan de optie 'anders' bij verzendkosten soms een verkeerd BTW-percentage toepassen. Maak een specifieke verzendmethode aan voor handmatige orders die voldoen aan de BTW-regels van WeFact.
Zie je een andere foutmelding of exporteert de order nog steeds niet? De informatie in de logs biedt vaak een oplossing. Begrijp je de melding niet of heb je extra hulp nodig? Neem contact op via ons contactformulier. Wij helpen je graag verder!