Blog - Facebook Logo

Facebook marketing

Leestijd: 2 minuten (464 woorden)
profile image

Erik van der Meulen

Strategie

03 februari 2011 02:49

Social Media Marketing

De kracht van social media

Hyves is het grootste Social Network in ons land. Een goed platform om bijvoorbeeld te adverteren voor een relatief lage prijs en zeker voor marktsegmentatie ben je hier aan het goede adres. 

Echter, het marktaandeel van Hyves staat de afgelopen tijd onder druk in het voordeel van concurrent Facebook. In deze blogpost wil ik daarom aandacht besteden aan het goed toepassen van marketing op Facebook in plaats van op Hyves. De tips zullen ook 'nog' goed werken voor Hyves maar het is verstandiger om je alvast op het netwerk met 500 miljoen actieve gebruikers te richten.

Facebook adverteren

De bovenstaande vijf afbeeldingen geven informatie omtrent marketing op Facebook. Welke informatie kunnen we hieruit halen en in hoeverre geldt deze informatie voor andere social media zoals Hyves en Linkedin?

Afbeelding #1 geeft aan welke dag van de week het hoogst scoort. Items, blogs en nieuwsberichten worden het meest gelezen - en vooral gedeeld - op zaterdag. Deze dag brengt dus verreweg het meeste voordeel als het gaat om het delen van media. Dit is van belang, want het verspreiden van de boodschap is natuurlijk de kracht van social media. Verzamel dus content en publiceer dit vooral op deze dag of de dagen er omheen.

Afbeelding #2 laat zien wat qua tijdstip het meest interessant is. Dit blijkt volgens het onderzoek 8:00 uur in de ochtend te zijn. Gezien het tijdstip nemen we in de ochtend, net  voor  de werkdag begint, de meeste moeite om berichten te delen. Ook het einde van de werkdag, rond 18:00 uur, laat een piek zien in de grafiek.

In Afbeelding #3 is terug te vinden welke content het sterkst scoort. Dit blijkt - hoe verrassend - seks te zijn. Content met een positieve tint worden ook gezien als goed scorend en gewaardeerd door 'Facebookers'. Uiteraard kunnen en zullen niet alle items aan seks worden gerelateerd. Kijk echter goed naar de categorieën die hierna komen en doe hier je voordeel mee.

In de vierde afbeelding laten we zien welk woord het meest gedeeld wordt. Hier blijkt de term 'Facebook' een krachtige factor te zijn. Observeer de lijst goed en kijk goed hoe je met bepaalde woorden extra kunt scoren. Koppel dit bijvoorbeeld met de content uit afbeelding #3.

Afbeelding #5 laat als laatste de post frequentie zien. Oftewel hoe vaak moet een bericht geplaatst worden voor het grootste resultaat. Als men om de dag een Items blog of nieuwsbericht plaatst, zal dit het meeste effect opleveren. Zorg dus voor zo'n 15 berichten per maand.