profile image

Henk Werkman

Marketing

24 mei 2024 02:40

Laatste update: 24 mei 2024 05:07

Het effect van AI Overviews op organisch webverkeer

Google heeft AI overviews aangekondigd. Hiermee geeft Google direct in de zoekmachine antwoord op de zoekopdrachten. (Aankondiging Google). In de onderstaande video zie je hoe het globaal gaat werken. 

Search in the Gemini era | Google I/O 2024

Minder aandacht voor webresultaten

Wat valt op? Inderdaad, er is veel minder ruimte voor webresultaten. Google presenteert in de AI overviews zelf namelijk eerst het antwoord. Links zijn weliswaar onderdeel van het antwoord maar deze verschijnen pas onder het AI gegenereerde antwoord. 

De kans is groot dat we daarmee ook een verschuiving gaan zien van zoeken aan de hand van zoektermen naar zoeken aan de hand van prompts. (Alleen dat al is interessant vanuit SEO perspectief.)

 

Breken met een symbiotische relatie?

Hiermee lijkt Google te breken met de relatie tussen Google, de zoekers en de content-makers. Simpel gezegd werkt die relatie als volgt:

Mensen en bedrijven maken content, Google indexeert die en genereert met de zoekmachine verkeer naar de gemaakte content. Fijn voor de contentmakers. Google kan er op haar manier weer aan verdienen door dit aan advertenties te koppelen. Win / win.

Nu Google zelf het antwoord geeft, dreigt de zoek-behoefte om door te gaan naar een andere website minder te worden. Bij een bevredigend antwoord van Google zou er tenslotte alleen nog reden zijn om door te klikken als je meer info wil. Je blijft dus binnen Google en bezoekt minder andere websites.

Wat zegt Google hierover?

Google zelf geeft aan dat ze zich blijven focussen op het sturen van verkeer naar websites. In de aankondiging van 14 mei wordt gezegd: 

“With AI Overviews, people are visiting a greater diversity of websites for help with more complex questions. And we see that the links included in AI Overviews get more clicks than if the page had appeared as a traditional web listing for that query.”

Je zou zeggen dat dit top is voor content-makers. Je krijgt meer verkeer als je in een AI Overview staat dan dat je normaal gehad zou hebben. Het betekent echter niet dat er per saldo meer geklikt wordt op links.

Het kan net zo goed betekenen dat websites die momenteel relatief laag geïndexeerd zijn en dus weinig verkeer vanuit Google genereren nu meer kans hebben om getoond te worden in AI Overviews (bijvoorbeeld doordat er met prompts gezocht wordt). 

Je hebt geen garantie dat je in de AI Overview getoond gaat worden. Ook niet als je momenteel hoog geïndexeerd staat.

Wat denken wij?

Wij denken dat mensen minder websites zullen bezoeken vanuit Google dan nu het geval is. En dat het organische verkeer van bepaalde websites zal dalen.

Hoe drastisch op de korte termijn is de vraag. AI overviews zullen niet bij elke zoekopdracht getriggerd worden. En voor de sites gericht op Nederland; de update zal niet direct in Nederlands actief zijn. 

Verder zal het effect per branche verschillen. Als je strategie om website-bezoekers te trekken gefocust is op (relatief oppervlakkige) informatiedienstverlening, dan is de kans groot dat AI Overviews deze taak deels overneemt. Aan de andere kant belooft Google ook productvermeldingen en betere Ads te leveren bij deze AI Overviews. Dus merken en webwinkels kunnen er in theorie van profiteren.

Hoe nu verder?

Er zit maar 1 ding op. Testen, meten en aanpassen. Pas als de update volledig uitgerold is, weten we wat de effecten zijn. Aangezien de update niet direct in Nederland actief is, kunnen we op de Amerikaanse markt zien wat ons te wachten staat.

Update:
De eerste resultaten komen binnen uit Amerika. Het voelt alsof Google deze update te gehaast heeft uitgebracht. Zie bijv. de X thread van Nathan Lands: https://x.com/nathanlands/status/1793925296967782434?s=46