Blog

Conversies via winkelbezoeken doormeten komt steeds dichterbij

Door op | in Featured

Verreweg de meeste aankopen in de detailhandel worden nog steeds offline gedaan, in fysieke winkels. Maar zijn die mensen ook beïnvloed door advertenties die ze online hebben gezien? Het is lastig om inzicht te krijgen in welke online advertenties bijdragen aan de offline verkoop. Maar het lijkt erop dat we op die vraag binnenkort een goed antwoord kunnen geven.

Onlangs heeft Google ´store visits´ gelanceerd. Een nieuwe functie die het mogelijk maakt om de impact van Adwords Advertenties op offline winkelbezoek te meten. Wanneer je een hotel, autodealer, restaurant of winkel runt kan deze informatie erg waardevol zijn en is de kans aanwezig dat je hele andere beslissingen neemt over de uitgave van marketingbudgetten.

Vereisten van Google Store Visits

Op dit moment zijn conversies via winkelbezoeken helaas alleen beschikbaar voor een beperkt aantal Adwords Adverteerders. Wil je hiervoor in aanmerking komen, dan dien je voldoen aan de volgende eisen:

  • - Je bezit meerdere winkellocaties;
  • - Je ontvangt duizenden Adwords klikken en je winkels worden veel bezocht;
  • - Elke locatie dient te beschikken over een Google Mijn Bedrijfs-account zo dat deze gekoppeld kan worden aan een Adwords account.

Hoe werkt Google Store Visits

Aan de hand van zoekhistorie, locatie geschiedenis, GPS en wifi signalen kan Google bepalen of een bepaalde winkel is bezocht. Om privacyredenen worden gegevens van winkelbezoeken niet aan specifieke personen gekoppeld. Wanneer er door een bezoeker op een Adwords advertentie wordt geklikt en later een fysieke winkel bezoekt, dan wordt dit als een conversie geteld in de kolom ´totaal aantal conversies´. Daarnaast zul je ook onderscheid kunnen maken wat de invloed is van verschillende apparaten op je winkelbezoek.

Praktijkcases

Rob van Vliet, Team Lead Online Advertising bij ISM eCompany, liet tijdens de Webwinkel Vakdagen 2017 een praktijkcase zien van Juwelier Lucardi. Hieruit bleek dat 4 % van alle AdWords bezoekers een fysieke Lucardi winkel heeft bezocht. Zij behaalden hiermee 25% hoger rendement uit Google Adwords. Ook bleek dat er vaker een fysieke winkel werd bezocht bij producten met een hogere waarde.

Uit een andere praktijkcase van PetSmart, de grootste winkelketen voor dierenbenodigdheden, bleek dat maar liefst 10-18% van de mensen een Adwords advertentie aanklikt die vervolgens een fysieke winkel bezoeken. Door middel van deze data wordt een Adwords klik ineens veel waardevoller.

De toekomst van Store visits

Op dit moment zijn winkel bezoeken alleen inzichtelijk via Adwords kliks en kunnen kleine bedrijven nog geen gebruik maken van deze mogelijkheden. In de toekomst zullen ook andere verkeersbronnen inzichtelijk worden en zullen de functionaliteiten en mogelijkheden een stuk breder worden. Er is op dit moment dus nog niet bijster veel data inzichtelijk maar dit kan weer versterkt worden door koppelingen met CRM data. Ook zullen er bijvoorbeeld meer mogelijkheden ontstaan met gepersonaliseerde(re) targeting en Loyaliteitsprogramma´s.

Wat kun je zelf al doen om je winkelbezoeken te meten

Door de hoge eisen is het voor veel bedrijven helaas nog niet mogelijk om gebruik te maken van Store Visits. Door middel van gebeurtenissen in Analytics kun je bepaald gedrag van bezoekers op je website echter al wel doormeten. Op deze manier kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers gebruik maken van je Google Maps kaartje om een route aan te vragen. De kans is daarna immers groot dat ze alsnog bij je binnenstappen.

Heeft jouw winkel een fysieke locatie? Dan is het aan te raden om met de onderstaande tips aan te slag te gaan.

  • - Integreer gebeurtenissen in je website;
  • - Maak inzichtelijk hoe vaak je vestiging pagina(s) op je website worden bezocht;
  • - Maak gebruik van Google mijn bedrijf en kijk hoe vaak er een route naar je vestiging wordt aangevraagd.