Hey Siri, wat betekent de ChatGPT integratie voor SEO?

Leestijd: 3 minuten (568 woorden)
profile image

Henk Werkman

Marketing

17 juni 2024 12:36

Laatste update: 17 juni 2024 12:52

Aankondiging Apple

Vorige week kondigde Apple onder andere Apple Intelligence, een verbeterde Siri en integratie met ChatGPT aan. Wat betekent dit voor websites als het gaat om het ontsluiten van content aan Apple gebruikers?

Eerder schreven we al over de AI Overviews die Google aangekondigd heeft. Daarmee neemt Google met behulp van Generative AI de vrijheid om voor bepaalde zoekopdrachten boven de organische links een AI samenvatting te tonen waarmee in potentie al aan de informatiebehoefte van de gebruiker wordt voldaan -en waarmee de noodzaak om websites te bezoeken dus afneemt. 

De aankondiging van Apple borduurt voort op de ontwikkeling waarin de eindgebruiker steeds minder zelf hoeft te zoeken en steeds meer de controle wat betreft het selecteren van informatie uit handen kan geven aan de AI gedreven oplossingen. 

Voorbeeld: vakantie naar Canada

Stel je gaat op vakantie naar Canada en je vraagt je af wat je paklijst moet zijn voor deze reis. Normaal gesproken doe je dan een (longtail) zoekopdracht bij Google en je selecteert de links in de zoekresultaten waarvan jij verwacht dat deze jouw zoekopdracht gaan beantwoorden. Hier zitten partijen tussen die vanuit hun SEO strategie content hebben geschreven om jou als potentiële reiziger al in de oriëntatiefase op hun site te krijgen zodat ze je daarna weer kunnen remarketen met aanbiedingen op maat.
 

Deze SEO strategie komt met de nieuwste ontwikkelingen steeds meer op losse schroeven te staan. Want in de nieuwe situatie kunnen Apple gebruikers Siri simpelweg een vraag stellen als “Siri, wat heb ik nodig voor een reis naar Canada in november”. Vervolgens maakt Siri de content-selectie en geeft je de aanbevelingen. 
 

Uiteraard kun je alsnog sites bezoeken om je verder te verdiepen maar de landingspagina’s die zich richten op de meer hapklare informatiebehoefte zullen in onze ogen steeds vaker achter het net vissen omdat de vraag d.v.m. generative AI al voor de bezoeker beantwoord wordt.

Hoe nu verder?

We zien op de Amerikaanse markt dat het aantal zoekopdrachten in de afgelopen weken zónder SGE (Search Generative Experience) toegenomen is van 31,01% naar 62,79%. Dus sinds de intrede van Google AI Overviews is het aantal zoekopdrachten dat gebruik maakt van die AI overviews afgenomen. 

Daarnaast geeft onderzoek van Bright Edge aan dat de SGE resultaten eerst 1200 px in beslag namen maar dat dit teruggebracht is naar 1050 px. 

De reden dat Google minder SGE resultaten toont én de SGE resultaten die het toont minder prominent in beeld brengt, is waarschijnlijk dat bezoekers niet op de gewenste wijze interacteren met deze resultaten. We schreven in een update op onze vorige blogpost ook al dat er veel onjuiste -en soms zelfs lachwekkende- AI overviews gegeven werden. 

Het gaat tot nu toe dus minder hard dan verwacht. Bovendien is de Nederlandse markt zoals gezegd voorlopig nog niet aan de beurt.Wat Siri betreft; ook het Nederlands zal in eerste instantie niet ondersteund worden. Wel is duidelijk dat Voice Search optimalisatie relevanter dan ooit. Erg interessant dus!