profile image

Bauke Buwalda

Marketing

June 24, 2016 02:24

Copywriting voor professionals

Wordcamp 2016

We sluiten de WordCamp dag af met onze Hollandse trots: Yoast. Joost de Valk en Marieke van de Rakt vertellen ons over copywriting voor professionals. SEO is de laatste jaren veranderd van een technische ambacht naar meer markt gefocuste handeling. Joost en Marieke spreken over hoe je de organische ranking verbeterd en hoe je jouw klanten tevreden kunt stellen met een goed geschreven content. Het focussen op SEO copywriting heeft een grote valkuil. Joost en Marieke geven voorbeelden en tips hoe je content kunt schrijven die lees- en SEO vriendelijk is.

Holistic SEO

Na een inleidend verhaal over wat de definities van Google en SEO zijn begint Joost te vertellen over zijn SEO visie ‘Holistic SEO’. Holistic SEO focust zich op alle aspecten van het website optimaliseren. Je moet niet het beste resultaat willen, je moet het beste resultaat zijn. Op dit moment zijn 28% van de website die gelanceerd worden niet mobile responsive, iets wat Joost een schande noemt. Holistic SEO is SEO voor de lange termijn. De focus ligt niet op het behalen van resultaat in korte tijd, maar om over twee of drie jaar nog steeds een SEO vriendelijke website te hebben. Geen momentopnames, maar ‘works on the long run’. De speerpunten van holistic SEO zijn:

  • technische uitmuntendheid
  • goede user experience
  • goede user interface
  • goede beveiliging
  • geweldige PR & (sociale) marketing

Je kunt een geweldig product hebben, maar je moet mensen hier wel over vertellen. Daarom is met name het laatste punt belangrijk. Je wilt het pas aan de buitenwereld vertellen als je goede content hebt. Hierbij zijn de andere punten weer van toepassing. Zo hangt het hele geheel samen. Als je kwaliteitscontent online zet dan kan Google deze beter begrijpen. Dit is weer positief voor de ranking van je website. Omdat Google teksten tegenwoordig veel beter kan begrijpen, kun je steeds minder van het zogeheten ‘keyword stuffing’ gebruik maken. Sinds Google met het algoritme update Hummingbird gekomen is, ‘leest’ Google meer in onderwerpen dan in keywords.

Importantie kwalitatieve content

Halverwege de presentatie geeft Joost het woord aan Marieke. Het verhaal van Marieke is gericht op waarom je goede content moet schrijven. Kwalitatieve content is belangrijk omdat:

  • mensen moeten je bericht begrijpen. Als jij wilt dat ze naar aanleiding van je bericht tot een aankoop overgaan, dan moet het een kwalitatief goed zijn. Als de bezoeker het niet begrijpt, dan gaat hij dus ook niet tot aankoop over.
  • je een lagere bounce-rate krijgt. De bezoeker verlaat minder snel je website bij goede content. Hierdoor stijg je in de organische resultaten.
  • je website krijgt meer vertrouwen. Hierdoor vertrouwen je bezoekers sneller je content en krijg je meer bezoeken.
  • je meer attentie op social media krijgt. Een slecht geschreven artikel wordt minde snel gedeeld. Betere content zet zich om in meer likes en gedeelde berichten.

Hoe schrijf je kwalitatief goede content

Marieke geeft drie tips waardoor je goede content kunt schrijven:

1. Focus je op de structuur van je tekst. Denk voordat je begint met het schrijven van een artikel aan wat je wil vertellen en in welke volgorde. Maar een ‘skelet’ van je tekst.

  • Deel je paragrafen goed in.
    • Één onderwerp/idee per paragraaf.
    • Gebruik één kernzin.
    • Maak de paragrafen niet te lang.
  • Voeg nooit random witregels in je paragrafen.
    • Gebruik transitie woorden.

2. Gebruik duidelijke headers

  • Zorg dat de header ook overeenkomt met de tekst in de paragraaf.

3. Zorg dat je content makkelijk en prettig leesbaar is.

  • Maak het begrijpelijk voor je bezoeker.
  • Gebruik korte zinnen. Niet langer dan 20 woorden per zin.
  • Gebruik simpele woorden.
  • Mix it up!
  • Gebruik synoniemen en over optimaliseer de pagina nie.t
    • varieer in lengte van de zinnen.
    • varieer in lengte van de paragrafen.
    • varieer in volgorde van woorden.
    • vermijd een passieve toon.