profile image

Jeanine Tuinstra

Marketing

05 oktober 2023 11:47

Laatste update: 13 december 2023 10:53

Voldoet jouw makelaarssite nog in 2024?

Is jouw website klaar voor de toekomst?

Waar moet een makelaarssite aan voldoen om in 2024 relevant te blijven voor Google en voor bezoekers? Welke optimalisaties zijn benodigd om een bezoeker om te zetten in een tevreden klant en voldoe je nog aan de huidige wet- en regelgeving omtrent privacy? Het laatste kwartaal van het jaar staat voor de deur. Tijd om te checken of jouw website klaar is om in 2024 weer een jaar te knallen. 

Wil je (blijven) profiteren van je website in 2024 en zichtbaar blijven binnen de zoekmachine? Zorg dan dat je website up-to-date is en goed onderhouden wordt. Onderstaande checklist geeft je handvaten om na te gaan wat de huidige status is van jouw makelaarswebsite. 

Is je makelaarssite zoekmachinevriendelijk?

Of je nu gespecialiseerd bent in verkoop, aankoop, taxaties of verhuur: hoe goed je website gevonden wordt, bepaalt in grote mate jouw succes. Google is constant bezig met het verbeteren van hun algoritme om bezoekers de beste ervaring te bieden. Is jouw SEO nog in lijn met de meest recente richtlijnen van Google?

Is je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk?

Gebruikersvriendelijkheid heeft niet alleen (indirect) invloed op je Google ranking, het bepaalt ook of je van je bezoeker een klant maakt of niet. Kan een bezoeker eenvoudig de informatie vinden waar hij naar op zoek is of contact opnemen? Kunnen mindervalide bezoekers eenvoudig navigeren door je website?

Gratis website-consult

Weet je niet precies wat de status is van jouw website? Kun je wel wat advies gebruiken over eventuele optimalisaties? Wij kijken graag vrijblijvend een keer met je mee. We checken samen jouw website en geven je een aantal handvaten om de eerste stappen te zetten richting 2024. 

Caption komt hier

Is je aanbod up-to-date?

Een woningzoekende start vaak zijn zoektocht op Funda, om deze te vervolgen op de website van de makelaar. Dan wil je natuurlijk niet dat dat deze woning nog niet op je eigen website staat. Tegelijkertijd doe je liever geen dubbel werk door je woningen twee keer te moeten invoeren (in het CRM en op je website). Onze makelaar plugin koppelt met bijna alle CRM-systemen en zorgt ervoor dat het aanbod automatisch én actueel op je website wordt vertoond. 

Is je website snel genoeg voor bezoekers en voor Google?

Ook erg belangrijk voor zowel je ranking als voor de gebruikerservaring: de snelheid van je website. Niets is frustrerender dan een website die lang moet laden. Wanneer een bezoeker je website voor het eerst bezoekt wil je zorgen voor een positieve associatie met jouw kantoor. Een trage website draagt hier niet aan bij. Daarnaast beoordeelt Google snelle websites positiever, wat gunstig is voor je ranking. 

Je kunt eenvoudig checken hoe het gesteld is met de snelheid van je website via Google pagespeed

Straalt je website jouw identiteit uit?

Als makelaarskantoor heb je een identiteit ontwikkeld, gebaseerd op je visie en op waarden die voor jou belangrijk zijn. Daarnaast heb je een bepaalde uitstraling naar je klanten. Deze uitstraling komt terug in je omgang met klanten, je locatie, je visitekaartje en ook je website. Op je website komt de klant vaak als eerste in aanraking met jouw kantoor. Draagt je website bij aan jullie identiteit?

Voldoet je website aan de veiligheidsnormen voor 2024?

Volgens Google is privacy dit jaar een prominente rol gaan spelen in het hoofd van consumenten. De consument beschouwt een slechte ervaring met betrekking tot privacy zelfs als bijna net zo schadelijk als diefstal van hun gegevens. Bescherming van de gegevens van je bezoekers en klanten is niet alleen wettelijk verplicht na invoering van de AVG in 2018, maar ook noodzakelijk om het vertrouwen van je klant te winnen en te behouden. 

Is jouw makelaarssite mobielvriendelijk?

De smartphone is jaren geleden al aan een opmars begonnen en heeft desktop inmiddels ruimschoots ingehaald. Toch zijn nog steeds niet alle websites mobielvriendelijk in 2023. Hoe vaak check jij de mobiele weergave van je website

Ook voor een optimale mobiele ervaring staan gebruiksvriendelijkheid en snelheid weer centraal. Niet alleen prettig voor je bezoeker, ook Google heeft de mobiele gebruikerservaring hoog in het vaandel. Wil je zichtbaarder worden in de zoekmachines? Dan wil je de mobiele gebruikservaring compleet optimaliseren.