profile image

Rick de Jong

Strategie

January 05, 2015 01:41

Maatwerk oplossing WooCommerce: voorraad synchroniseren

Onderdelen filteren binnen WooCommerce

Tussendoor voorziet al geruime tijd in maatwerk oplossingen voor zowel WordPress als op gebied van WooCommerce. Laatstgenoemde plugin is onlangs weer aan bod gekomen en Tussendoor heeft hierin wederom een leuke maatwerk oplossing mogen opleveren.

Onderdelen voorraad synchroniseren

Het probleem dat zich voordeed was het volgende. Tracpartz -een groothandel van tractor-onderdelen- verkoopt onderdelen voor diverse merken. Normaliter is dit in WooCommerce geen enkel probleem, omdat je deze merken kunt aanvinken (als categorie) bij de producten. Echter bij Tracpartz doet het probleem zich voor dat de benaming van deze onderdelen niet in alle gevallen gelijk is.

Je kunt dit zo zien:

  • Koplamp - Merk A
  • Hoofdverlichting - Merk B
  • Licht voorzijde - Merk C

Toch gaat het bij de bovenstaande producten allen om hetzelfde product, met hetzelfde artikelnummer en dus ook dezelfde voorraad. Dat zou betekenen dat als er een verkoop plaatsvindt van één onderdeel, de voorraad bij de andere onderdelen mee moet zakken. Wordt een order geannuleerd, dan moet de voorraad bij alle artikelen weer worden opgeteld.

De WooCommerce maatwerk oplossing

Maatwerk

Wat we hebben gedaan om dit te bewerkstelligen is een maatwerk oplossing, welke op basis van het artikelnummer (SKU) de voorraad synchroniseert, zodra er een order wordt verwerkt. De artikelen hebben namelijk - deels - dezelfde SKU.

  • Koplamp - Merk A - SKU =ART1200-1
  • Hoofdverlichting - Merk B - SKU = ART1200-2
  • Licht voorzijde - Merk C - SKU = ART1200-3

Op basis van het begin van de SKU (ART1200) wordt gekeken of er een product vaker voorkomt en wat daar de voorraad van is. Zodra de order wordt verwerkt, kunnen we op basis van de WooCommerce hook de voorraad bij alle drie de producten bijwerken.

Annuleren

Het bijwerken van de producten is uiteraard één ding, maar wat als een order wordt geannuleerd? Ook dan moeten bij alle drie de producten de voorraden worden bijgewerkt. Ook dit hebben we aan de hand van een hook vanuit WooCommerce kunnen doen.

Wordt een order geannuleerd, ook dan wordt op basis van het SKU de voorraad bij alle producten weer bijgewerkt (naar boven).