profile image

Erik van der Meulen

Strategie

April 17, 2012 07:19

Voordelen uitbesteden social media

Imponeren op social media!

Als onderneming hoor je er niet meer bij als je geen zakelijk Twitteraccount, Facebookprofiel of Pinterestboard hebt. Maar het bijhouden van dergelijke profielen op deze sociale netwerken vergt veel tijd. Kostbare tijd die je misschien liever in andere zaken zou steken. Dan klinkt het interessant om deze zaken misschien uit te besteden, toch? 

In Amerika zou een kwart van de bedrijven dit al doen maar is dat eigenlijk wel zo voordelig? Sociale netwerken zijn uitstekende tools, die je als onderneming kunt inzetten voor verschillende doeleinden. Zo kan je de klantenbinding verbeteren door alleen al online aanwezig te zijn, acties te initiëren, kortingen weg te geven of de conversatie aan te gaan, maar je kan social media ook gebruiken als extra (verkapt) verkoopkanaal of als laagdrempelige klantenservice. 

Om die reden zijn social media eigenlijk voor bijna elke onderneming wel inzetbaar. Of je nu een timmerman of eigenaar van een internetbureau bent, er is ook een social netwerk dat goed bij jouw bedrijf past.

Social media kost tijd

Wat de reden ook is om aan social media te beginnen of om ermee aan de slag te gaan, het zal je tijd kosten. Soms is die tijd aanwezig, maar bij veel bedrijven ook niet. In tegenstelling tot een website of reclamecampagne, waarvan je het moment van investering en inzet deels zelf kunt beïnvloeden, gaat het bij social media altijd om het hier en nu. Social media gebruiken binnen je onderneming is niet iets wat je even 'tussendoor' doet. Als je er aan begint, kun je er eigenlijk niet meer mee ophouden.

Social media uitbesteden

Steeds vaker komen er geluiden uit de markt dat het uitbesteden succesvol kan zijn. Het is zeer gangbaar om een bureau in te schakelen dat meet wat je bereik is en onderzoekt of je de vruchten plukt van de werkzaamheden, en indien mogelijk, is de volgende stap binnen handbereik. Steeds vaker wordt vrijwel het gehele traject uitbesteed. 

Tenslotte wordt de telefonische klantenservice bij grotere bedrijven ook niet door een persoon gedaan (en ook niet altijd in house) en is de tone-of-voice toch vergelijkbaar te maken. En in 2011 ontdekte Social Media Examiner dat het uitbesteden van social media in een jaar tijd was gestegen van 12 tot 24 procent van de ondervraagde bedrijven die dit deden.

Voordelen van uitbesteden

Het geheel uitbesteden van social media kost geld, maar daar tegenover staan wel vele voordelen. Zo hoef je bijvoorbeeld zelf geen (of in ieder geval minder) mankracht in te zetten voor dit onderdeel. Het inhuren van experts is vaak goedkoper dan eigen dure krachten hierop inzetten. Hierdoor wordt er wel aan je aanwezigheid op social media gewerkt, zonder dat het bedrijf aan efficiëntie inlevert. De mensen die je nodig hebt voor de dagelijkse werkzaamheden binnen het bedrijf, kunnen gewoon doorgaan met waar ze mee bezig waren. Het goed en effectief inzetten van social media vergt nu eenmaal enkele ervaring. 

Als je het social mediabeheer laat uitbesteden door een extern bureau, dan gaan er mensen met jouw profielen op onder andere Twitter, Facebook en Google+ aan de slag, die ervaring hebben met die sociale netwerken. Zij hoeven niet eerst uit te vogelen waar en hoe je een avatar uploadt, wat de meest ideale lengte is voor een introtekst, hoe een tweet er uit moet zien, wat de terminologie is, hoe vaak en wat voor afbeeldingen er bij de posts moeten, et cetera. 

Degene aan wie je het actief zijn op de sociale netwerken overlaat, kan zich niet alleen storten op de uitvoering, maar kan ook enige vorm geven aan je online marketingstrategie en het meten van behaalde resultaten. En in het monitoren van al je social media-activiteiten gaat ook aardig wat tijd zitten, plus, om al die tools machtig te zijn, moet je aardig wat ervaring hebben. Allebei dingen waarbij je je in het geval van uitbesteden geen zorgen over hoeft te maken.

Nadelen van uitbesteden

Het uitbesteden van je social media-gebruik brengt echter ook een aantal (potentiële) nadelen met zich mee. Zo moet je er bijvoorbeeld zeker van zijn dat de tone-of-voice, die de door jou ingeschakelde personen hanteren op je sociale profielen goed overeenkomen met de tone of voice van je bedrijf. 

Het is killing voor het imago van je merk als volgers op Twitter zich helemaal niet kunnen identificeren met jouw tweets omdat die zo kil en afstandelijk overkomen, terwijl jouw bedrijf normaal gesproken bekendstaat om de warme, informele benadering.

Het resultaat

Resultaat, is waar het uiteindelijk om moet gaan. Het belangrijkste om vooraf duidelijk te hebben is om dit dus goed op papier te zetten en juist daar schuilt het grootste gevaar. Want op papier neig je snel naar een makkelijk meetbaar resultaat, maar afspreken dat je groeit in volgers of kliks is gevaarlijk, want zulke getallen zijn gemakkelijk te behalen door louche softwarepakketten en dito netwerkjes. 

Staar je dus zeker niet blind op het aantal volgers van het bureau dat je in wilt zetten. Het aloude controleren van referenties en resultaten is hierbij dus zeker niet overbodig. Bron: Frankwatching