profile image

Henk Werkman

Marketing

05 augustus 2024 12:00

Laatste update: 28 juli 2024 02:21

Hoe beoordeelt Google jouw content?

Door alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd, is er wat onduidelijkheid ontstaan over of SEO voor MKB bedrijven zonder een enorme online autoriteit nog zin heeft en welke invloed AI geschreven teksten op je ranking heeft. Er gaan zelfs geruchten dat Google überhaupt niet meer standaard je content indexeert. In dit artikel geven we je duidelijkheid over deze zaken. 

Heeft SEO nog zin voor het MKB?

Ja, SEO heeft zeker nog zin. Zoals we eerder al schreven, verandert er weliswaar veel op het gebied van SEO maar op dit moment is SEO nog onmisbaar. In alle accounts die wij beheren, is het organische verkeer dat vanuit zoekmachines (met name Google) binnenkomt hoog. Mensen zoeken nog steeds via Google en kijken daarbij verder dan puur de advertenties. De organische resultaten worden veelvuldigl gebruikt en dus loont het simpelsweg om je content daar op in te richten.


Ook als je als bedrijf geen enorme online autoriteit hebt. En zelfs als er al relatief veel geschreven is over jouw vakgebied, loont het om er zelf ook over te schrijven. Zolang je teksten maar inspelen op de intentie van de bezoeker. Doe dus een grondig onderzoek naar de informatiebehoefte van jouw doelgroep en hoe deze die via zoekmachines probeert te vervullen. Stel je content in omtrent deze informatiebehoefte beantwoord alle vragen in heldere artikelen. Hoe rijker deze artikelen zijn qua content (tekst, afbeeldingen, video’s), hoe beter.

Indexeert Google je content nog wel?

Zeker. Het kan in sommige gevallen echter even duren voordat je nieuwe content geïndexeerd is. Om dit te versnellen, kun je de pagina handmatig indienen voor indexatie via Google Search Console.

Screenshot Google Search Console.png
Caption komt hier

Hoe behandelt Google AI gegenereerde content?

Er zijn veel websites die na Google’s core update van afgelopen maart bestraft zijn vanwege hun AI gegenereerde content. Dit heeft echter niet maken met het feit dat de content door AI geschreven is. De content was in de bestrafte gevallen simpelweg van lage kwaliteit. En juist die kwaliteit is voor Google belangrijk.

De laatste updates van Google zijn er op gericht om de zoekresultaten te verbeteren door websites te belonen die betrouwbare, goed onderbouwde en waardevolle informatie bieden. Dit betekent dat content die oppervlakkig of van lage kwaliteit is, vaker laag wordt gerangschikt of zelfs bestraft worden met de-indexatie. 

Wat het gebruik van AI content betreft, is Google heel duidelijk. Het maakt ze niet uit. Zolang de kwaliteit hoog is, maakt het niet uit wie het geschreven heeft. Voor de volledigheid; Google is hiermee afgestapt van hun eerdere standpunt. In 2022 werd AI gegenereerde content nog wél bestraft. Sinds 2023 is dit niet meer het geval en staat enkel de kwaliteit van de content centraal. Als je AI inzet voor content-creatie is het dus belangrijk om door middel van (meerdere) prompts de AI genoeg input te geven om een kwalitatief hoogstaande tekst te genereren.

Custom GPT's: Momenteel testen we hiermee door middel van Custom GPT’s. Benieuwd wat onze ervaringen hiermee zijn en wat we voor jou kunnen doen? Neem gerust contact met ons op!