profile image

Rick de Jong

Strategie

18 april 2023 10:43

Laatste update: 18 april 2023 03:15

Hoe gaat AI jou helpen?

Zie jij door de bomen het bos nog?

Ik kan me goed voorstellen dat je ondertussen het overzicht kwijt bent als het om AI gaat. Iedereen heeft het erover. Je kunt LinkedIn niet openen zonder dat je tientallen posts over AI ziet, krantenkoppen schreeuwen om AI te verbieden en ook zoekmachines - ons o zo vertrouwde Google en Bing - spelen er lekker op in.

Daarom ga ik je in dit artikel vertellen wat wij - Tussendoor - met AI doen om jou nog beter van dienst te zijn. Dat wil zeggen, wat doen we nu en wat verwachten we op termijn te kunnen doen. 

Wat heb jij er aan?

En om alvast een tipje van de sluier op te lichten: ook jij hebt er wat aan. In dit artikel ga ik de mogelijke voordelen en uitdagingen van het gebruik van AI met je doornemen. Niet diepgaand (dat is overal te vinden) maar praktisch, puur gericht op jou. Jouw voordeel, als klant van Tussendoor. 

Routinetaken

Allereerst is AI enorm goed in te zetten bij routinetaken. Denk hierbij aan het vertalen van teksten op een website, het aanmaken / vertalen of kopiëren van advertenties, het schrijven en plaatsen van social media of het schrijven van webteksten. 

Hierbij moet opgemerkt worden dat dit nog verre van perfect is. Aan onze kant zijn we dit grondig aan het testen, maar het resultaat is nog steeds afstandelijk. Teksten voelen niet geschreven door een persoon en zijn ook niet foutloos.

Ook het vertalen van advertenties gaat nog niet vlekkeloos. Er zitten (kleine) fouten in door verschil van interpretatie. Denk aan auto, motor, scooter, fiets en de Engelse term bike. Die zijn op meerdere manieren toepasbaar. 

Het is op dit moment vooral handig om een eerste opzet te laten schrijven door AI om er vervolgens zelf grondig en kritisch doorheen te gaan. Daarmee valt er absoluut tijdwinst te behalen. Hoewel dit nu nog niet vlekkeloos verloopt, heb ik er vertrouwen in dat dit op termijn wel het geval is.

Momenteel voeren we updates aan jouw website handmatig door. We maken een back-up, voeren de update door, controleren of alles nog naar behoren functioneert en afhankelijk van de test wordt de back-up teruggezet of laten we de update succesvol staan. Een routineklus pur sang, die dus goed kan worden overgenomen door AI.

“Maar, wat heb ik hier dan aan” hoor ik je denken. Veel. 

De besparing die AI namelijk oplevert aan tijd, is feitelijk een gratis medewerker. Wij geven de opdracht (prompt) en veel sneller dan wij zouden kunnen, voert AI het werk uit. 

Dit betekent dat we routinematig meer werk voor je kunnen verzetten, voor dezelfde prijs. 

Klantenservice

AI is bij uitstek geschikt voor het uit handen nemen van klantenservice. Niet 100%, maar mijn gevoel zegt dat we daar wel heel dicht bij in de buurt komen. 

De huidige slimme chatbots zijn veelal frustrerend en reageren niet op onze input. Als we een letter afwijken van een vooraf ingesteld antwoord, dan loopt de bot vast. Irritant. Maar, met GPT krijgen we de beschikking over een bot die ons begrijpt. Maken we een typfout? Dan wordt de boodschap alsnog begrepen. 

AI gaat er snel voor zorgen dat klantenservice 24 uur per dag, in alle talen van de wereld, beschikbaar is. Door live-chats met een getrainde chat-bot die onze vraag begrijpt en beantwoordt.

Komen vragen vaker voor dan gemiddeld? Dan maakt de bot er (misschien wel) automatisch een FAQ item van. Al is het nut van een FAQ twijfelachtig als een chatbot zo goed is. 

Komen we er met de chat onverhoopt niet uit? Dan zal een paar procent van de vragen alsnog op de mail worden gezet, omdat de bot dat op een vriendelijke manier vraagt. 

Wat jij daar aan hebt? 

Als AI zover ontwikkeld is dat het zelf de klantenservice (gedeeltelijk) over kan nemen, krijg je realtime antwoord op jouw vragen die gericht zijn op jouw specifieke situatie.

Analyse

Misschien wel een van de sterkste punten van AI. Analyse. We zien in de gezondheidszorg al dat dit baanbrekende mogelijkheden met zich meebrengt, ga maar na wat dit voor jou (en ons als webbureau) kan betekenen. 

Ik zie kansen om meerdere product foto’s te uploaden en specifiek een A/B test uit te laten voeren op basis van miljoenen onderzoeken die tot op de dag van vandaag gebeurd zijn. Geen A/B test voeren waarbij ook een groep een slechtere uitvoering krijgt, maar op voorhand weten wat de beste keuze is. 

Een analyse op bezoekersstatistieken, surfgedrag, uitstap-pagina's en een advies op detailniveau waar verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. 

Een code review op jouw website, plugin of maatwerk? Is de code veilig? Is de code optimaal? Waar zitten verbeter kansen om te zorgen dat de code op een veilige manier, zo snel mogelijk uitgevoerd kan worden. 

En ook hier haal je voordeel uit: We kunnen namelijk sneller en misschien wel betere analyses voeren, kunnen op voorhand A/B tests uitvoeren, zodat je geen verlies leidt met de minder presterende variant én we kunnen code optimaliseren aan de hand van miljoenen andere user cases. 

Conclusie

Laat ik voorop stellen dat AI meer is dan bovenstaande artikel. Deze insteek die ik deel zijn puur gericht op jou als klant van Tussendoor. Ik besef me dat er meer kansen zijn voor ons en die gaan we in de loop van de tijd absoluut behandelen.

Heb je vragen over dit artikel? Wil je samen kijken naar de mogelijkheden van AI voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op.