profile image

Rick de Jong

Strategie

24 november 2023 10:54

Laatste update: 13 december 2023 10:51

In 5 stappen naar de perfecte listing

Hoe maak je de perfecte Bol.com listing?

Hoe schrijf je de perfecte product listing voor Bol.com? Wanneer een bezoeker tussen producten binnen een bepaalde categorie aan het sneupen is, dan is er al een koopintentie. De klant heeft een probleem of behoefte en is nu op zoek naar een passende oplossing. Hier spring jij in met jouw product listing!

Bezoekers scrollen door Bol.com heen en scannen de producten en de titels. Om de aandacht te grijpen is de eerste impressie erg belangrijk. We willen mensen triggeren om op jouw listing te klikken en je product te kopen. Hoe haal je mensen over om hen te overtuigen van jouw product? Hier heb je een ijzersterke listing voor nodig. 

Waaruit bestaat een productlisting op Bol.com?

Een productlisting op Bol.com bestaat uit vijf onderdelen:

  1. Titel
  2. Afbeelding
  3. Reviews
  4. Productomschrijving
  5. Prijs

Hoe maak je een goede listing?

Jouw positie binnen de zoekresultaten van Bol.com wordt bepaald door je winkelbeoordeling, je conversiescore en het aantal kliks op je advertentie. Een goede listing zorgt voor meer kliks en conversies (mits je een goed product hebt). Dit is gunstig voor je winkelbeoordeling en dus je positie binnen de zoekresultaten. Zie je waar dit heen gaat? Zo belangrijk is dus een goede listing.

Hoe schrijf je de perfecte listing? Ik geef je puntsgewijs tips en aandachtspunten om je listing te optimaliseren.

Wil je meer informatie over logistieke voordelen van het koppelen van Bol.com aan jouw webshop? Lees dan ons artikel over het importeren van bestellingen vanuit Bol.com.

Titel van je listing op Bol.com

Zorg dat de titel bevestigt dat jij het product hebt waar de bezoeker naar op zoek is. De bezoeker op Bol heeft al een koopintentie en weet vaak wel wat hij zoekt. Verwerk in de titel een aantal keywords, zodat je vindbaar bent op de zoekwoorden die bezoekers gebruiken wanneer ze een product zoeken.

Begin je keywords met hoofdletters en gebruik een streepje (-) tussen ieder keyword.

Bron: bol.com

Reviews verzamelen op Bol.com

Sociale bewijskracht is erg belangrijk op Bol.com. Het is dus ook zaak om zo snel mogelijk zo veel mogelijk positieve reviews te verzamelen. Goede reviews verzamel je door de verwachting van de klant te overtreffen. Zorg dat je service en klantenservice spot on is, dat je aandacht besteedt aan je verpakking en dat je het product zo snel mogelijk verzendt. Doe er een kleinigheidje bij of een kortingscode voor je eigen website (perfect voor herhaal aankopen).

Vraag om reviews door een kaartje mee te sturen met bijvoorbeeld een QR-code. Hoe beter de ervaring is als de klant het product uitpakt, hoe groter de kans dat hij gehoor geeft aan jouw verzoek.

Zeker als startende ondernemer is het belangrijk om reviews te verzamelen. tegelijkertijd is het moeilijk omdat je sales nog op gang moeten komen. Misschien ken je mensen in je directe omgeving die jouw product wel kunnen gebruiken? Wanneer zij het product aanschaffen krijgen ze meteen de kans om een review achter te laten.

Bron: bol.com

Hoofdafbeelding van de listing

De hoofdafbeelding trekt waarschijnlijk meteen de aandacht van de bezoeker. Deze afbeelding moet dus perfect zijn. Een perfecte hoofdafbeelding is: scherp (houd ook rekening met de zoomfunctie van Bol.com), van goede kwaliteit en heeft een witte achtergrond. Over het algemeen is de hoofdafbeelding puur een afbeelding van het product. 

Extra afbeeldingen in je listing

Wanneer een bezoeker je listing bekijkt scrollt hij waarschijnlijk als eerste door de additionele afbeeldingen in de galerij. Je kunt deze afbeeldingen gebruiken voor het volgende:

  • Lifestyle of sfeer impressie
  • Wat zit er in de verpakking en hoe ziet de verpakking eruit?
  • USP’s: wat biedt jouw product t.o.v. de concurrent? 
  • Meer info over het product
  • Voordelen van het product
  • Je positionering: waarom moeten bezoekers bij jou kopen?

Tip: vergeet ook niet om de keywords in de afbeelding namen te verwerken. 

Beschrijving in je listing op Bol.com

De titel en de hoofdafbeelding hebben de aandacht van je potentiële klant getrokken en nadat hij aandachtig de additionele afbeeldingen heeft bekeken, trekt de beschrijving hem over de streep om jouw product te kopen.

De beschrijving is het laatste belangrijke onderdeel van je listing. Zijn productomschrijvingen jouw ding, dan kun je hier vast een keurige tekst van maken. Zo niet, overweeg dan om de tekst te laten redigeren door een copywriter.

Tips voor de perfecte beschrijving:

  • Zorg voor een positieve intro waarbij je het probleem of de behoefte van de klant adresseert.
  • Probeer jouw product als oplossing in de eerste regel te verwerken, deze regel is namelijk zichtbaar binnen de zoekresultaten. 
  • Houd er daarnaast rekening mee dat de eerste drie zinnen zichtbaar zijn op de productlisting zelf, zonder de lees-meer knop te gebruiken. Aan jou de schone taak om hier hun probleem aan te kaarten en jouw product als oplossing te presenteren.
  • Gebruik de productomschrijving ook om voordelen van je product te benoemen.
  • Neem eventuele twijfels meteen weg door veelgestelde vragen in de beschrijving te behandelen.
  • Check in je omgeving welke vragen zij zouden hebben of wat hen zou tegenhouden om jouw product aan te schaffen. 
  • Vergeet niet om voldoende keywords te verwerken in je beschrijving en som de productspecificaties op.
  • Eindig met een CTA om je klant aan te sporen om jouw product te bestellen. Ook hier kun je twijfels wegnemen, bijvoorbeeld: niet goed, geld terug.
  • Protip: heb je geen inspiratie? Vraag Chat GPT om een voorzetje te geven die je zelf kunt redigeren. 

Bron: bol.com

Prijs van je product

Minstens zo belangrijk, de prijs van het product. De prijs bepaalt in grote mate of bezoekers doorklikken naar je listing of door scrollen naar de concurrent. Waarschijnlijk heb je marktonderzoek gedaan en weet je wat jouw product ongeveer waard is. Soortgelijke producten bevinden zich ook in deze prijscategorie, dus jouw prijs wordt vergeleken met die van concurrenten.

Meten is weten: de juiste prijs heb je waarschijnlijk niet direct te pakken, maar je kunt dit eenvoudig testen door om de zoveel weken de prijs aan te passen en te kijken wat dit doet met je positie en met je conversie. Werk bijvoorbeeld met ronde bedragen en bedragen achter de komma.

Denk daarnaast goed na over jouw positionering en je USP’s. Wat onderscheid jou van je concurrenten en waarom moeten bezoekers jouw product aanschaffen? Neem dit mee in bijvoorbeeld de additionele afbeeldingen en de beschrijving. 
Vandaag besteld, morgen in huis? Meld je vast aan voor LVB als je hier nog geen gebruik van hebt gemaakt. Wanneer mensen iets op korte termijn nodig hebben hoeven ze misschien niet het goedkoopste product maar wel de snelste levering of de beste service.