Social media tunnelvisie

Gevaar; raak de weg kwijt door een social media tunnel visie!

Leestijd: 3 minuten (629 woorden)
profile image

Rick de Jong

Strategie

08 november 2012 09:30

Social Media Strategie

Staar je niet blind

Afgelopen maanden merk ik dat er een bepaalde trend is ingezet bij het bezoek aan potentiële en bestaande klanten van Tussendoor internet & marketing; een positieve trend welteverstaan. Men begint namelijk vrijwel direct zelf over social media en het feit dat ze hier gebruik van willen maken. Hier schuilt in sommige gevallen dan ook het gevaar.

Niet alleen bij klanten van Tussendoor, maar ook op diverse social media kanalen waarop ik me bevind, merk ik dat mensen puur met social media bezig zijn om er maar 'mee bezig' te zijn. Geen benul van het doel en dat het slechts een middel is. Maar vooral het plezier dat het kanaal met zich mee kan brengen.

Plezier? Zaken?!

Hoofddoelstelling van velen die bedrijfsmatig de stap wagen naar bijvoorbeeld Facebook en Twitter is om er geld mee te verdienen. "daar is het toch voor"? Nee, daar is het niet voor! Social media is, zoals de naam zelf al aangeeft, gericht op het sociale vlak. Vind oude schoolvrienden terug, onderhoud contact over afspraken, feestjes en deel wat je meemaakt. Kortom het gaat over je emotie.

Door met een verkeerde visie in te stappen in de social media achtbaan die tegenwoordig gestart is, ontkom je er niet aan dat je een zekere minachting zult ontwikkelen richting de kanalen. Het werkt niet, ik snap het niet of wat moet ik er in vredesnaam mee?!

Welk social media platform?

Stop!

Stop direct met alles dat je doet op social media gebied. Op het moment dat de twee van de drie laatste uitspraken bij jou van toepassing zijn, dan ben je op een verkeerde manier begonnen en ingestapt in social media.

Wees echter niet getreurd want de oplossing is simpel. Probeer om social media als lol te zien. Als een leuk moment om vrienden te zoeken, te zien wat anderen doen en te delen wat jij aan het doen bent. Richt niet meteen je verhalen op verkoop, producten en/of diensten, maar vertel ze wat je gaat doen aankomend weekend.

Je zult merken dat het delen van gebeurtenissen en de reacties hierop je warm zullen maken voor het algehele social media gebeuren. Op het moment dat dit enthousiasme is ontstaan, pas dan is het aan te raden om ook eens zakelijke diensten en producten aan te halen.

Hoe dan?

Je kunt beginnen met het plaatsen van enkele zakelijke gebeurtenissen op je privé profiel, maar je kunt ook een zakelijke pagina aanmaken (of aan laten maken) en hierop informatie delen. Deel kennis en (let op) ga vooral niet verkopen via Facebook.

Mensen willen bediend worden op social media kanalen. kopen en verkooppraatjes horen, doen ze wel ergens anders. Houd het leuk, informatief en doe het vooral met mate. Enthousiasmeer mensen met wat je bent, wie je bent, wie en wat je bedrijf is en de conversie volgt dan vanzelf.

 

 

 

 

Hulp met Social Media

Ben je nog niet helemaal overtuigd van hoe dit alles in z'n werk gaat? Benieuwd naar hoe bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Youtube in elkaar steken? Hoe het technisch werkt en hoe je dus überhaupt een profiel aanmaakt of vrienden zoekt?

Klik dan hier om direct een social media les in te plannen. Tussendoor geeft in kleine groepen van maximaal zes personen social media trainingen. Deze training wordt geleid door twee social media experts op locatie in Leeuwarden.